De impact van marketing en communicatie in de cultuursector

Het succes van de campagnes van Theater Oostpool

De Bananengeneratie

De fairPACCT Ketentafel Cultuur Marketing en Communicatie presenteert zeven inspirerende voorbeelden die aantonen hoe marketing en communicatie in de cultuursector impact maken. In dit artikel: het succesverhaal van Theater Oostpool en hun marketingafdeling.

Door Pip Manders en Hilde Smetsers
werkzaam bij Cultuurmarketing
Fotografie

Theater Oostpool / Bas de Brouwer

Theater Oostpool is een theatergezelschap gevestigd in Arnhem dat zich kenmerkt door kwaliteit en vernieuwingsdrang. Het gezelschap wil urgent theater maken en publiek meenemen in wat de wereld nu bezig houdt.

Om publiek te bereiken, is de marketingafdeling onmisbaar voor Theater Oostpool, aldus artistiek directeur Daria Bukvić: “Onze visie is dat marketing midden in de organisatie moet staan zodat er optimaal contact is tussen marketeers en andere afdelingen. Op deze manier komen we tot marketingstrategieën die 100% aansluiten op de betreffende voorstelling.’

Geslaagde campagne voor de bestseller ‘De Bananengeneratie’

Een van de theaterproducties die de marketingafdeling samen met de afdeling artistiek eind 2022 op de kaart zette, is de bestseller ‘De Bananengeneratie’: Een theatraal portret van de Oost-Aziatische gemeenschap in Nederland.

Om deze voorstelling bij de doelgroep onder de aandacht te brengen, heeft het marketingteam van Oostpool zich eerst helemaal ingeleefd in het verhaal van de makers en zijn ze maanden voor de première met hen in gesprek gegaan. Jaspers: “Als marketeer moet je in het product duiken en dat kan je doen door veel te praten met het artistieke team. Tegelijkertijd denkt de regisseur mee met onze afdeling over hoe we creatieve acties en middelen kunnen creëren die bijdragen aan de marketing van de voorstelling. Door deze samenwerking krijg je marketing die recht doet aan de voorstelling.”

Niets missen?

We sturen iedere twee weken een nieuwsbrief met interviews, praktijkverhalen en de nieuwste vacatures. Schrijf je in, dan krijg jij ‘m ook.

Naar aanleiding van de gesprekken tussen marketing en het artistieke team is er een campagneplan opgesteld. Hierbij heeft Theater Oostpool ingezet op offline en online middelen, zoals advertenties, persberichten, storytelling in de vorm van een podcast en social berichten, en een promovideo die aanvoelt als een commercial. Daarnaast hielp de afdeling inclusie en interactie om de doelgroep van de voorstelling, de Oost-Aziatische gemeenschap, te bereiken. Ze gingen hiervoor samenwerkingen aan met verschillende organisaties als Pan Asian Collective en Stichting Asian Raisins.

Het bereiken van de juiste doelgroep zorgt voor succes

Dankzij de inspanningen van de marketingafdeling in combinatie met de inhoud van het theaterstuk werd de voorstelling een succes. Na de première schoot de verkoop omhoog. Jaspers: “De voorstelling raakte een snaar. Door de herkenbare en urgente persoonlijke verhalen wisten veel mensen uit de Oost-Aziatisch community hun weg naar het theater te vinden.” De positieve reacties uit het publiek zette de marketingafdeling weer in om nieuwe bezoekers te trekken.

Uiteindelijk ontving Theater Oostpool in diverse theaters in Nederland in twee maanden 7.550 bezoekers met een zaalbezetting van 75%. Dat was 17% meer dan het target (6.455 bezoekers). Ook bleek de voorstelling veel nieuw publiek te trekken: 73% van de bezoekers was nog niet eerder bij Oostpool geweest en 42% niet bij het desbetreffende theater. Vanwege dit grote succes keerde De Bananengeneratie eind augustus 2023 terug in de theaters.

Dit artikel is onderdeel van het Whitepaper van manifest naar realiteit, zeven krachtige praktijkvoorbeelden over de impact van marketing en communicatie in de cultuursector dat werd uitgebracht door de Ketentafel Cultuur Marketing en Communicatie. Deze Ketentafel is een initiatief van Platform ACCT en Cultuurmarketing en het doel is de ontwikkeling van realistische richtlijntarieven voor marketing- en communicatieopdrachten.

Het Whitepaper is een vervolg op het Manifest over de waarde van cultuurmarketing. De zeven verhalen in het Whitepaper laten zien hoe cultuurmarketeers deze principes met overtuiging en resultaat in de praktijk brengen.

Delen met anderen?