Al een decennium lang meet Hendrik Beerda Brand Consultancy de tevredenheid onder cultuurbezoekers: in zijn worden ruim 340.000 bezoekers van 350 culturele organisaties ondervraagd over hun bezoek aan Nederlandse musea, theaters en festivals.
In dit onderzoek is recent ook gevraagd naar het gevoel van veiligheid na de gedeeltelijke heropening van de culturele sector in juni 2020. Hieruit blijkt dat bezoekers cultuurorganisaties meer dan ooit op prijs stellen. In de periode tussen 2010 en 2020 steeg het aantal actieve cultuurpromotors van 38% gestaag naar 42%, en sinds de gedeeltelijke heropening tussen de eerste en tweede lockdown schoot deze waarderingsfactor zelfs omhoog naar 53%. Ook behaalden de Nederlandse musea en theaters op een schaal van 1 tot 10 gemiddeld een 8.5 als rapportcijfer. Hiermee is de waardering voor deze organisaties hoger dan ooit.
Tussen de eerste en tweede lockdown droegen vooral de rust en veiligheid bij aan de hoge waardering. Hendrik Beerda merkt hierover op dat de bezoeker oog heeft voor de maatregelen die zijn getroffen in de sector. De online kaartverkoop, het gebruik van tijdsloten om bezoekers te spreiden, en goede looprichtingen in het gebouw worden op prijs gesteld. Maar liefst 85% van de bezoekers zegt zich veilig tot zeer veilig te voelen. Twee derde van de bezoekers vinden extra maatregelen dan ook niet noodzakelijk.