Vijf publiekssegmenten

Wat trekt publiek (niet) naar theater?

#Onderzoek
21 nov 2017

Niet iedereen heeft evenveel interesse in theater en niet iedere geïnteresseerde bezoekt even vaak een theatervoorstelling. Te midden van onverminderd grote concurrentie om de vrije tijd en in een zuiniger subsidieklimaat staan theaters voor de uitdaging interesse en bezoek te vergroten. 

Afbeelding Dr. Pieter de Rooij
Door Pieter de Rooij

Pieter de Rooij is docent-onderzoeker bij de Academy for Leisure & Events, gelieerd aan de Breda University of Applied Sciences.
Fotografie

Jonas Roosens (Unsplash)

In dit artikel onderscheiden we op de schaal van niet-geïnteresseerd tot kernpubliek vijf publiekssegmenten. We beschrijven die segmenten op basis van zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek. Tot besluit onderscheiden we op basis van die vijf segmenten vier uitdagingen om mensen een stapje te laten doorschuiven op de schaal van niet-geïnteresseerde tot kernpubliek.

Dit onderzoek is reeds eerder verschenen in Vrijetijdstudies en geschreven door Andries van den Broek en Pieter de Rooij in 2013.