Interview met Bregje Wigersma, Hoofd Marketing & Ticketing bij de Melkweg

Tweerichtingsverkeer tussen marketing en programmering

Bregje Wigersma
#Data #Loopbaan
29 nov 2016

Voor deze editie van Movers & Shakers spraken wij met Wigersma over haar nieuwe functie en haar visie op cultuurmarketing.

Door de redactie


Kendrick Lamar playing at Melkweg Amsterdam / Merlijn Hoek, Flickr 

De Melkweg is één van de grootste poppodia van Nederland en omhelst als centrum voor popcultuur daarnaast ook film en kunst. Op 1 augustus is Bregje Wigersma begonnen als Hoofd Marketing & Ticketing bij deze Amsterdamse organisatie. Wigersma zit hier met haar lange marketingverleden helemaal op haar plek: “Ik kan me vol op marketing en ticketing storten en daar ben ik heel blij mee”.

Wigersma studeerde Communicatie- en informatiewetenschappen in Utrecht met een minor Popmuziek. Om ook ervaring in de praktijk op te doen heeft Wigersma daarna nog een jaar de opleiding Productie podiumkunsten gevolgd in Amsterdam. Zo lag al vroeg de focus op de culturele sector; een interesse die versterkt werd tijdens haar studiebijbaan achter de bar bij Tivoli. In de jaren die volgden richtte Wigersma zich steeds meer op marketing met verschillende freelanceklussen, en zo klom ze op tot Medewerker en later interim Hoofd Marketing en communicatie bij Tivoli. Twee maanden geleden volgde ze Jon Heemsbergen op als Hoofd Marketing en Ticketing bij de Melkweg.

Wat was je grootste motivatie om na 11 jaar bij Tivoli(Vredenburg) de overstap naar de Melkweg te maken?

Bij Tivoli was ik verantwoordelijk voor de promotie van concerten en dansnachten en ik kreeg daar steeds meer projecten bij. Toen Tivoli opging in TivoliVredenburg verschoof mijn functie naar corporate marketing. Door al deze veranderingen heb ik ontzettend veel geleerd en mij op verschillende vlakken kunnen ontwikkelen. Ik was klaar voor een nieuwe stap. Toen de functie Hoofd Marketing en Ticketing bij de Melkweg vrijkwam heb ik dan ook geen moment getwijfeld. Bovendien sluit de programmering van de Melkweg aan bij mijn persoonlijke interesse in popmuziek.

Natuurlijk is het niet makkelijk om na elf jaar een organisatie te verlaten. Zeker omdat je collega’s zo vaak ziet en ook veel ’s avonds nog met elkaar omgaat. Tivoli voelde echt als familie en overstappen naar een andere instelling geeft een beetje het idee van het oude, vertrouwde nest verlaten en op kamers gaan. Maar ik heb het bij de Melkweg erg naar mijn zin: de breedte van de programmering wordt behouden, zij het in de hoeveelheid disciplines en niet in muziekgenres, en dat is heel erg leuk.

Waar houd jij je als Hoofd Marketing en Ticketing vooral mee bezig?

Mijn voorganger, Jon Heemsbergen, was Hoofd Marketing, Communicatie en Sales. Sales is weggehaald uit de functie waardoor ik me vol op marketing en ticketing kan storten.

Binnen de Melkweg geef ik leiding aan zowel de Marketing als de Ticketing afdeling. Ticketing is vrij praktisch van aard, deze afdeling houdt zich bezig met de kaartverkoop van alle optredens en alles wat er daarnaast komt kijken. Bij Marketing gaat het naast het promoten van de programma’s ook om de uitstraling van het merk ‘Melkweg’. Ik ben hiervoor eindverantwoordelijk, maar dit is iets waar we met het hele team aan werken.

Hiernaast werken we bij Marketing veel samen met de programma-afdeling. De programmeur weet waarom hij iets boekt en de marketeer hoe de markt eruit ziet; het is tweerichtingsverkeer.