Een sterk werkgeversmerk voor culturele organisaties

Leren van het Rijksmuseum: employer branding in cultuur

3 feb 2025

In de huidige krappe arbeidsmarkt wordt het ook voor culturele organisaties steeds lastiger om nieuwe medewerkers te werven en te behouden. Lieneke Verrest, Arbeidsmarktcommunicatie Specialist bij het Rijksmuseum, zet zowel employer branding als employee experience in om talent aan te trekken en te binden.

Door Hilde Smetsers
managing director Cultuurmarketing

Als Arbeidsmarktcommunicatie Specialist bij het Rijksmuseum vervult Lieneke Verrest een bijzondere rol in de cultuursector. Met haar achtergrond in marketing ondersteunt ze de HR-afdeling bij het versterken van het werkgeversmerk van het Rijksmuseum en het verbeteren van de medewerkerservaring.

Tijdens de Cultuurmarketing-inspiratiemiddag over employer branding in de cultuursector op 20 maart deelt Verrest hoe het Rijksmuseum zich als aantrekkelijke werkgever positioneert om talent aan te trekken én te behouden. In dit artikel maken we alvast kennis met haar en haar rol binnen het Rijksmuseum.

Van marketing naar HR: een bijzonder carrièrepad

Lieneke VerrestVerrest bracht brede marketingexpertise mee toen ze in 2022 bij het Rijksmuseum aan de slag ging. Na haar studie literatuurwetenschappen begon ze haar loopbaan bij Heineken, waar ze werkte aan digitale media zoals websites, apps en campagneplatforms. Daar legde ze de basis voor haar expertise in digitale marketing.

Bij Sanoma (nu DPG Media) zette ze haar digitale vaardigheden in om de digitale strategie rondom tijdschriften te ontwikkelen. Daarna breidde ze haar marketingkennis uit bij softwareleverancier Exact, waar ze verantwoordelijk was voor zowel online als offline campagnes, het opzetten van marketingfunnels en het ontwikkelen van strategische plannen om doelgroepen effectief te bereiken. Deze ervaring gaf haar inzicht in de strategische aspecten van marketing en versterkte haar brede marketingkennis.

Bij Exact ontdekte ze employer branding als nieuw terrein dat de mogelijkheid bood om haar marketingvaardigheden op een vernieuwende manier in te zetten. De employer branding bij Exact was gericht op het vergroten van de zichtbaarheid van het werkgeversmerk en het aantrekken van talent door middel van creatieve campagnes. Hierbij was ze verantwoordelijk voor het volledige proces: van het ontwikkelen van campagnematerialen met interne designers tot het strategisch invullen van alle fases in de marketingfunnel.