Interview met Sandra Broeren van Museum Boijmans Van Beuningen

De cultuursector kan de customer journey beter benutten

Museum Boijmans van Beuningen Credits: Hans Wilschut
#Data
10 mei 2016

Sandra Broeren is Hoofd Marketing en Communicatie bij een van de oudste musea van Nederland: Museum Boijmans Van Beuningen: "Wij worden een transparant museum en dat is vrij uniek. Zelfs uniek in de wereld."

Door redactie

Fotografie

omslag: Het Paviljoen en Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam. Foto: studio Hans Wilschut

Museum Boijmans van Beuningen is in 1849 ontstaan uit de kunstverzameling van de jurist Boijmans, die hij naliet aan de stad Rotterdam. In 1958 wordt de collectie van Van Beuningen toegevoegd. De collectie van schilderijen, sculpturen en gebruikersvoorwerpen is inmiddels flink uitgebreid, waardoor er een nieuw collectiegebouw op komst is.

Sandra Broeren (1972) studeerde theater- en audiovisuele vormgeving en rolde na haar afstuderen de commerciële wereld in bij Elsevier op de afdeling van mode- en woonadvertenties. Vervolgens heeft zij jarenlang de marketing en communicatie gedaan voor grote merken als Ikea, Macintosh, Beate Ushe en, haar laatste werkgever, De Mandemakers Groep. Na jaren in de retail ging Broeren onderzoeken of ze haar passie voor kunst kon combineren met alle commerciële marketingervaring die zij had opgedaan. Ze maakte de overstap naar de cultuursector en bekleedt sinds maart 2016 de functie van Hoofd Marketing en Communicatie bij museum Boijmans Van Beuningen.

Je bent onlangs van baan gewisseld. Wat was je grootste motivatie om bij Boijmans te gaan werken?

Jarenlang heb ik gewerkt voor interieurbedrijven, de hele Nederlandse markt kende ik inmiddels wel. Doordat de uitdaging er uitraakte heb ik nagedacht: word ik hier echt gelukkig van? Ik wilde graag terug naar mijn kunstachtergrond en die passie combineren met mijn commerciële ervaring. Ik ben gericht op zoek gegaan en toen kwam Boijmans Van Beuningen voorbij.

Bij het Rotterdamse museum was de behoefte om een commerciëlere kijk toe te passen, met name op het gebied van online marketing. De bezoeker is immers in wezen een consument. Hoe gedraagt die zich en wat kunnen we daar marketingtechnisch mee doen? Ik heb hier veel ervaring mee, dus het was een goede match.

Daarnaast heb ik Boijmans altijd al een heel interessant museum gevonden, omdat er een hele reis door de kunst aangeboden wordt. Het museum is niet gespecialiseerd in één kunststroming of één schilder. Je vindt er werken van voor 1400 tot nu. Ik vind het daardoor een bijzondere plek en kwam er altijd al heel graag. Ook is Rotterdam een enorme stad in groei, ik vind het een hele fijne stad om te werken. Kortom, er kwamen allerlei facetten samen in deze keuze.