Vergroot de impact van cultuurbezoek

Je klantbeleving onderzoeken en verbeteren

Enthousiaste mensen op een festival.

Als culturele organisatie is contact met je publiek breder dan alleen het verkopen van een kaartje. Hoe onderzoek je klantervaringen en zorg je ervoor dat je de uitkomst van publieksonderzoek goed toepast?

Door Patricia Lamper-Liplijn & Gerjan Brinksma
werkzaam bij Cultuurmarketing
Fotografie

Nicholas Green (Unsplash)

Kim van den Brink heeft ruim tien jaar ervaring in diverse marketingcommunicatie-functies in de culturele sector, onder meer voor het Amsterdams Fonds voor de Kunst en het Nederlands Film Festival. Naast andere aspecten hield ze zich bezig met publieksonderzoek, waar ze zich sinds 2019 specifiek op is gaan focussen als oprichter van het bureau Ask Your Audience. Hier zet ze zich in om het aanbod van culturele organisaties te ontwikkelen vanuit de ervaring van hun bezoekers.

Van den Brink is hoofddocent van de cursus klantreis & publieksonderzoek bij Cultuurmarketing die op 31 oktober 2023 zal starten.

Voordelen en valkuilen

Volgens Van den Brink is het belang van publieksonderzoek tweeledig: