Waar liggen de kansen om inhoud en onderzoek bij elkaar te brengen?

Het nut en de noodzaak van publieksonderzoek

Waarom doen we in de cultuursector publieksonderzoek? 

Door Anna Elffers

Anna Elffers is freelance onderzoeker en adviseur voor diverse culturele opdrachtgevers en part-time docent aan de Universiteit Maastricht.
Fotografie

sl wong (Pexels)

Deze column werd op 17 november 2017 door Anna Elffers voorgedragen op een kennisbijeenkomst van Rotterdam Festivals rondom het thema publieksonderzoek in het Bibliotheektheater Rotterdam.

Dat blijft een vraag waar ik me iedere keer dat ik gebeld wordt door een museum, een kunsteducatieinstelling, een fonds of een festival met de vraag of ik kan helpen met het uitvoeren, opzetten of meedenken over publieksonderzoek weer intensief mee bezig houd. Want er is geen eenduidig antwoord op te geven. Publieksonderzoek doen is niet, zoals studenten maar ook subsidiegevers vaak opschrijven, sowieso belangrijk of goed of nuttig. Dat is misschien wat vreemd om te horen uit de mond van een publieksonderzoeker, maar ik zal proberen uit te leggen waarom ik dat vind. Om daarna iets te zeggen over wanneer publieksonderzoek, in mijn ogen, heel erg belangrijk, nuttig en goed is.

Nog even terug naar de telefoontjes die ik krijg: we willen graag publieksonderzoek doen, kun jij ons helpen? Van wie krijg ik die telefoontjes eigenlijk? Wie houden zich in culturele organisaties eigenlijk bezig met publieksonderzoek? We kunnen het wellicht even testen met een aantal vragen. Wie van jullie werkt voor een culturele organisatie? Wie van jullie werkt in marketing of communicatie? Wie in educatie? Wie in fondsenwerving? Wie in programmering of presentatie? Wie maakt zelf kunst of cultuur?