Interview met Joep Grooteman van Stadsschouwburg Amsterdam

De cultuursector is te vaak speelbal van subsidiestromen

a full house of people in the audience at an opera hall, wide angle, taken with Canon EOS R5 --no blur --ar 4:3
#Loopbaan
21 jul 2015

Joep Grooteman is Hoofd Marketing en Communicatie bij de Stadsschouwburg Amsterdam.  

Joep Grooteman (36) woont en werkt in Amsterdam. In 2001 studeerde hij af aan de opleiding Cultuur & Beleid van de Hogeschool Holland, naar eigen zeggen ‘in de tijd dat ze de diploma’s nog bijna weggaven’.

Na zijn opleiding deed hij veel productiewerk bij zoveel mogelijk organisaties. Daarna is hij zich via de Collectieve Danspromotie steeds meer gaan specialiseren in cultuurmarketing.

Van 2004 tot 2008 was Grooteman Hoofd Marketing bij de Paardenkathedraal Utrecht, daarna volgde Toneelgroep Oostpool en van 2011 tot 2014 werkte hij als Hoofd Marketing bij Theaterfestival Boulevard in ’s-Hertogenbosch. Vanaf december 2014 is Grooteman Hoofd Marketing en Communicatie bij Stadsschouwburg Amsterdam.

Tussen deze functies door was Grooteman enige tijd divemaster op Curaçao. In zijn vrije tijd spendeert hij ‘veel te veel tijd aan het kijken van films en series’, probeert hij ‘nu toch écht een keer te gaan sporten’ en is hij maar moeilijk weg te slaan uit het theater.

Wat was je grootste motivatie om bij Stadsschouwburg Amsterdam te gaan werken?

Mijn motivatie kwam deels voort uit de behoefte om na tien jaar heen en weer reizen weer te kunnen werken in mijn eigen stad. Maar mijn grootste motivatie was mijn ambitie om te werken voor ‘Het Nederlands huis van het theater’. Voor mij is de Stadsschouwburg Amsterdam altijd dé schouwburg geweest.  Een schouwburg met een rijke historie en een vooruitstrevende programmering.