Culturele instellingen zijn er voor iedereen. Het is een kunst om de minder actieve groepen te bereiken. In deze blog neem ik jullie mee binnen de mogelijkheden van exposeren in de buitenlucht. Specifiek voor de culturele sector zijn er instrumenten waar handig gebruik van kan worden gemaakt.
Gemeenten dragen culturele activiteiten vaak een warm hart toe. Voor alles dat op gemeentegrond geplaatst wordt, moet een vergunning aangevraagd worden, commercieel of niet. Als je wilt communiceren in de buitenlucht, is het belangrijk om aan te geven wat de insteek van je aanvraag is. Als het onderwerp een (culturele of maatschappelijke) boodschap weergeeft, dan is het bijvoorbeeld eenvoudiger om een vergunning te verkrijgen. Veel gemeenten hanteren zelfs speciale prijzen als de vergunning aangevraagd wordt door of voor een culturele instelling. De regel is wel dat er niet direct opgeroepen wordt tot een aankoop, (website)bezoek of dat een commerciële partner groots in the picture gezet wordt. Ze kunnen wel vermeld worden maar mogen de boodschap niet overstemmen.
Bij pop-up uitingen zoals een kunstexpositie wordt meestal geen reclame-afdracht aan de gemeente berekend. Hierdoor zal een beduidend lager budget al voldoende zijn voor communicatie in de buitenlucht of op A-locaties. De wijze van exposeren is een andere factor die kostenbepalend is. Hiervoor zijn vele voorbeelden beschikbaar maatwerk of in standaarduitvoeringen. Daarbij is de impact van een pop-up tentoonstelling in ieder geval een stuk groter; Google voor inspiratie maar eens op ‘buitententoonstelling’.