Van vier podiummerken naar één klantgerichte organisatie

Nieuwe CRM strategie voor vier podia

#Data
26 jun 2017

Per 1 januari 2017 zijn vier culturele organisaties samengegaan onder de naam Amerpodia: de Nieuwe Liefde, Felix Meritis, de Rode Hoed en het Compagnietheater. Deze vier huizen moeten samen één klantgerichte organisatie worden. Een dergelijk fusietraject vraagt om een kritische blik op de CRM strategie.

Door redactie

Fotografie

Mario Laya (Pexels)

Dit jaar gaan vier verschillende Amsterdamse culturele instellingen, elk met een eigen inzet, kleur en programmering, samen; De Nieuwe Liefde, een centrum voor debat, bezinning en poëzie, Felix Meritis, het huis der verlichting, De Rode Hoed, van oorsprong de grootste schuilkerk van Nederland en nu een podium voor politieke debatten en Het Compagnietheater, een podium voor jong en vaak onbekend talent.

CRM bij Amerpodia, , De Nieuwe Liefde

Alle huizen bevinden zich in Amsterdam en liggen op een afstand van slechts 10 minuten fietsen ten opzichte van elkaar. Vanuit het hoofdkantoor van Amerpodia dat zich bevindt in De Nieuwe Liefde, wil de organisatie met de vier centra voor kunst, debat en zingeving de tegenstellingen in de samenleving overbruggen. Toch zegt Anna van Griethuijsen, hoofd marketing & communicatie bij De Nieuwe Liefde en Felix Meritis, dat er voor de bezoekers weinig zal veranderen. Elk huis behoudt de eigen identiteit en de nieuwe samenwerking zal vooral achter de schermen veel invloed hebben, bijvoorbeeld op het gebied van CRM. Een quickscan onthulde dat een CRM-strategie nog ontbrak en het systeem niet goed functioneerde; hier moest dringend aan gewerkt worden. De Nieuwe Liefde ging hiermee aan slag, met oog op de toepasbaarheid voor de drie andere instellingen.

Wat heb je allemaal nodig?

Aan het begin van 2016 was bij De Nieuwe Liefde een handmatig gebouwd (en daardoor beperkt) content managing systeem gekoppeld aan drie websites. Deze sites waren non-responsive en het bestellen van kaartjes was niet gebruiksvriendelijk. Het ticketsysteem was incompleet en alle productieprocessen werden bijgehouden in Excelsheets. Ook maakte men gebruik van verschillende manieren om nieuwsbrieven te maken en te versturen, maar dit bleek niet efficiënt genoeg te zijn.

In samenwerking met enkele betrokken collega’s en de andere podia stelde Shayne McCreadie, online marketeer & coördinator ticketing van De Nieuwe Liefde, een wensenlijst op. Er moesten meer mogelijkheden komen voor de website met ondersteuning voor alle vormen van media en bovenal moest er een koppeling komen tussen de website, de ticketing en de planning.