Stigmatiseren doe je zo!

Klantsegmentatie bij Albert Heijn: onder vuur

De klantprofielen van Albert Heijn lagen onder vuur op het nieuws. Elk filiaal van Albert Heijn stemt het aanbod in de schappen af op de type klant die boodschappen komen doen. Ook worden de klantprofielen gebruikt in trainingen, maar er is veel kritiek op.

Door Sara Oomen

Sara Oomen is zelfstandig onderzoeker op het gebied van marketingstrategie en data-analyse in de culturele sector.
Fotografie

 

SaveSave

Het ‘City-budget’-profiel, met een onder-gemiddeld inkomen en lage besteding per transactie, werd voorgesteld als een vrouw en kind met kroeshaar en een gekleurde huid. Een nieuwe medewerker die de personeelstraining volgde nam aanstoot aan de persona’s en kaartte dit aan in de media. Medewerkers zouden door de klantprofielen klanten kunnen gaan discrimineren in de supermarkt. Ondanks goede bedoelingen gaf Albert Heijn niet het goede voorbeeld.

Omdat ik zelf klantprofielen maak, heb ik even stilgestaan bij de kritiek in de media. Was het probleem alleen dat AH verschillen in huidskleur heeft gebruikt in de afbeeldingen van klantprofielen? Of heeft het gebruik van klantprofielen nog meer (onbedoelde) negatieve effecten.