Met meer publieksdata een betere cultuursector - Cultuurmarketing
DEN bundelt krachten

Met meer publieksdata een betere cultuursector

#Innovatie
29 sep 2021

Datagedreven marketing is de toekomst en dit wordt in de cultuursector nog niet altijd optimaal benut. Het nieuwe Taskforce Samenwerkingsverband Publieksdata is opgezet om de kennis over publieksdata in de cultuursector te vergroten en verbeteren.

Door de redactie

DEN is een kennisinstituut dat zich bezighoudt met cultuur en digitalisering. In samenwerking met Cineville, CJP, Digitaal Informatieplatorm Podiumkunsten (DIP), Kunsten ’92, Platform Acct en Rotterdam Festivals zijn zij op 27 september een nieuw samenwerkingsverband gestart om kennis over publieksdata voor culturele instellingen te vergroten en verbeteren.

De Taskforce zal de komende maanden verschillende projecten op zich nemen. Zo zullen ze onder andere:

  • Een Toolkit Publieksdata ontwikkelen om bestaande initiatieven van dataverzameling in kaart te brengen;
  • Een praktische handleiding opstellen over hoe AVG-proof omgaan met publieksdata;
  • Het succesvolle Culturele Doelgroepenmodel uit Rotterdam opschalen naar andere regio’s om zo op meer plekken de cultuurparticipatie in beeld te brengen;
  • De toekomst van een collectief systeem voor publieksdata verkennen;
  • Bijeenkomsten organiseren om informatie, tip & tricks te delen met de culturele sector.

Het samenwerkingsverband is ingesteld tot december 2021 en wordt mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van OCW.

Lees hier meer over de missie en komende projecten van Taskforce Samenwerkingsverband Publieksdata.

Interessant voor anderen?