Nederlandse Museumweek brengt kunst naar publiek

Museumschatten onder de aandacht tijdens de Nationale Museumweek

De Museumvereniging heeft de campagne "Ons échte goud" gelanceerd om meer Nederlanders, vooral niet-bezoekers, te betrekken bij musea door kunstobjecten letterlijk naar het publiek te brengen tijdens de vernieuwde Nationale Museumweek 2015.

Door de redactie

Fotografie

de Museumvereniging

Nederland heeft 65 miljoen museumschatten die ondergebracht zijn in 450 musea door het hele land. Die collectiestukken blijven voor 8 miljoen Nederlanders verborgen: zij bezoeken namelijk geen musea of gaan daar alleen in het buitenland naar toe. Hoe krijgen we toch aandacht voor musea en collecties, bij een publiek dat nooit in een museum komt? Dat was de vraag die de Museumvereniging zichzelf stelde. De campagne “Ons échte goud” is het antwoord.

De Museumvereniging wil museumstukken tastbaar maken voor héél Nederland. Om dit te realiseren werd het meerjarige programma “Ons échte goud” opgezet, waarin steeds op een andere manier aandacht wordt gevraagd voor Nederlandse museumstukken. De eerste uiting van Ons Echte Goud was tijdens de Nationale Museumweek 2015. Deze museumweek zal jaarlijks terugkeren als de opvolger van het Museumweekend.