Een duurzame aanwas van nieuwe bezoekers

Online personalisatie bij Organisatie Oude Muziek

festival oude muziek

Hoe bedien je in een niche markt meer dan alleen je trouwe achterban? Organisatie Oude Muziek zet, ondersteund door internetbureau Basic Orange, online personalisatie in en ziet haar bezoekers verdubbelen.

Door de redactie
Dit artikel is tot stand gekomen door een interview met Juliëtte Dufornee (zakelijk coördinator Organisatie Oude Muziek) en Ingrid van Beek (lead UX bij Basic Orange).
Deze case is gesponsord door Basic Orange.
Fotografie

Foppe Schut

Met Festival Oude Muziek en Seizoen Oude Muziek programmeert en presenteert Organisatie Oude Muziek jaarrond muziek uit de middeleeuwen tot en met de barok. Festival Oude Muziek is het grootste oude muziekfestival ter wereld, waarbij aan het einde van de zomer gedurende 10 dagen concerten, lezingen en rondleidingen in Utrecht worden georganiseerd. Vanaf oktober tot mei-juni richt de organisatie zich op het Seizoen Oude Muziek: tournees door heel Nederland.

Ondanks groeiende bezoekersaantallen blijft oude muziek een tamelijk niche product met trouwe achterban. De belangrijkste doelgroep voor de organisatie is een harde kern van mensen die jarenlang terugkomen, hun agenda’s leeg houden voor het festival en ook vaak donateur zijn: een groep die veel kaartverkoop oplevert.

Wanneer Juliëtte Dufornee in 2013 als hoofd marketing, communicatie en fondsenwerving start, merkt ze dat de organisatie vooral met deze kern communiceert. “Eigenlijk alles wat we deden was gericht op die mensen. Bijvoorbeeld onze brochure: iets dat bij veel mensen op de mat viel en waar we heel veel geld, tijd en energie in stopten. Het taalgebruik en de afbeeldingen waren echter voornamelijk gericht op een doelgroep met veel voorkennis, die onze tone of voice kent en goed weet waar we het over hebben. Maar als je daar wat verder vanaf staat, kan dat best afschrikken.”

Dufornee vervolgt: “Het festival bestaat uit 300 concerten in 10 dagen: maak maar een keuze als je niet weet waar je moet beginnen. Zelfs ik als musicoloog kon af en toe niet even duidelijk mijn weg in het festivalprogramma vinden. Dan moet je je toch even achter je oren krabben.”