
Culturele marketeers gebruiken e-mailmarketing als middel om hun programma te promoten, content te delen, tickets te verkopen en een duurzame relatie op te bouwen met publiek. Bij moet je aandacht besteden aan de onderwerpregel, de lopende tekst en de call-to-action. Als je echter wilt dat je lezers de hele e-mail blijven volgen, is een overtuigende tekst niet genoeg.
Na het openen van een e-mail is de lezer niet direct op de tekst gericht, maar ook op het Veel van de informatie die we waarnemen is, vaak op een onbewust niveau, visueel. Daarom is het essentieel om evenveel aandacht te besteden aan de grafische aspecten van je e-mails als aan de tekstelementen.
Het belangrijkste doel van e-mailmarketing is om lezers direct te enthousiasmeren. Als het om e-mailmarketing gaat, is het ergste wat je kunt doen je lezers stuurloos achterlaten tussen overmatige tekstuele informatie zonder een duidelijke leesrichting. Als mensen hebben we wat betekent dat onze blik gericht is op specifieke details in plaats van op de gehele inhoud. Dit stelt ons in staat om e-mails te structureren in secties, die elk de aandacht van de lezer kunnen trekken en hen naar de uiteindelijke call-to-action leiden.
Door het volgen van deze structuur, en de volgende praktische tips voor elk gedeelte, kan jouw ontvanger de afbeelding visueel scannen, waardoor de afbeelding effectief wordt ‘gelezen’ voordat de e-mail in zijn geheel wordt gelezen. Elke sectie is een belangrijk onderdeel voor een solide e-mailstructuur, evenals voor het opbouwen van een aantrekkelijke algemene lay-out. De eerste sectie die belangrijk is, is de koptekst.
Dit is het eerste wat je lezers zien als ze een e-mail openen. Het is het bovenste gedeelte van je e-mail en kan het logo van je merk, een afbeelding, social-mediaknoppen en meer bevatten. Ideaal gezien is het een harmonische combinatie van deze elementen.

Het volgende gedeelte bevat de belangrijkste informatie van de e-mail, inclusief elementen zoals tekst, links, afbeeldingen en een call-to-action. Daarom moet er speciale aandacht worden besteed aan elk onderdeel en aan de algemene structuur van de lay-out.
Beide technieken creëren een dynamische en boeiende ervaring voor de lezer om te voorkomen dat die de e-mail sluit zonder te scrollen, omdat diegene denkt dat de meest relevante informatie alleen bovenaan staat.

De Inhoud van een e-mail bevat ook altijd andere visuele elementen, zoals het lettertype, de afbeeldingen, de kleuren en een call-to-action, die afzonderlijk moeten worden bekeken om de algehele leesbaarheid te verbeteren:

Het laatste gedeelte van een e-mail bevat meestal contactgegevens (bijvoorbeeld: locatie, e-mails en telefoonnummers), links naar sociale media en opties om je af te melden. De voettekst heeft een vergelijkbare rol als de koptekst, omdat beide worden gebruikt om je merk te promoten met je logo, lettertype en stijl. Je voettekst is een goede manier om een laatste positieve indruk achter te laten bij je lezers, door ze aan te moedigen meer te weten te komen over je organisatie. Dit doe je door links te plaatsen naar relevante bronnen. Voetteksten zijn meestal langer dan kopteksten. Dit zijn enkele tips om ze compleet maar niet overvol te maken:

Door deze tips voor grafische vormgeving toe te passen, wordt het oog van de lezer sectie voor sectie door de e-mail geleid. Op deze manier is direct duidelijk wat er van de lezer wordt verwacht, of het nu gaat om het lezen, delen, kopen of verkennen van je inhoud. Bovendien is het verfijnen van elementen zoals afbeeldingen en kleuren een effectieve strategie om te zorgen voor een boeiende lay-out die jouw boodschap onmiddellijk overbrengt.