Hoe toegankelijk is jouw online klantreis?

Optimaliseren van digitale webtoegankelijkheid

vrouw werkend op laptop

Ondanks dat in zowel Nederland als België richtlijnen bestaan op het gebied van toegankelijke websites, zijn webshops van culturele organisaties vaak nog onvoldoende toegankelijk voor mensen met een beperking.

Door Alicia Hoost
werkzaam bij Cultuurmarketing

In 2018 en 2021 berichtte de NOS al over de ontoegankelijkheid van Nederlandse webshops voor mensen met een beperking,  Zowel in Nederland als in België moeten overheidswebsites en die van aanverwante partijen al sinds 2016 toegankelijk zijn. In Nederland moeten vanaf 2025 zelfs alle websites en apps toegankelijk zijn voor gebruikers met een beperking. Daarom heb ik voor Cultuurmarketing de proef op de som genomen om de digitale toegankelijkheid van culturele organisaties te testen. Naast dat deze verplichting door de overheid wordt opgelegd, is het namelijk zonde als je online niet toegankelijk bent voor je publiek, omdat je daardoor bezoekers misloopt.

Digitale toegankelijkheid door de hele organisatie

Veel culturele organisaties verkopen geen fysieke producten, maar enkel tickets. Ook op die websites is het aankoopproces echter lastig te doorlopen voor mensen met een beperking. Voor dit artikel onderzocht ik verschillende ticketshops van Nederlandse en Vlaamse culturele organisaties die zeggen zich in te zetten om zo divers en inclusief mogelijk te zijn.

Ervan uitgaande dat bezoekers de weg tot het kiezen van een ticket of product al hebben weten te doorlopen, gaat er bij de uiteindelijke aankoop van een ticket of reservering van een tijdslot vaak iets mis. Veel zaken zijn door de marketeer zelf niet op te lossen, omdat ze deskundigheid van een webbouwer of ticketleverancier vereisen. Wel is het handig om als marketeer te weten waarop je de desbetreffende partij moet briefen. Daarnaast moet digitale toegankelijkheid door de hele organisatie gedragen worden, om ervoor te zorgen dat toegankelijkheid bij iedere interne beslissing prioriteit heeft. Ga daarom altijd in gesprek met zowel je ticketleverancier als je webbouwer, om ervoor te zorgen dat de richtlijnen voor digitale toegankelijkheid (WCAG) worden nageleefd. In dit artikel lees je meer over welke onderdelen deskundigheid vereisen en wat je zelf kunt doen.

Wat kan beter aan de digitale toegankelijkheid?

Van de websites die ik onderzocht, verzamelde ik 4 onderdelen waarop het vaak misgaat als mensen met een beperking een aankoop willen doen. Beperkingen zijn divers. Denk hierbij aan mensen met een visuele, auditieve, motorische, cognitieve en/of verstandelijke beperking. Daarom hebben deze punten ook betrekking op verschillende aspecten van het aanschaffen van online tickets.

1. Contrast en kleur

Het onderscheiden van tekst of icoontjes op de website heeft alles te maken met contrast. Een grijze achtergrond met donkergrijze tekst is voor veel mensen slecht te lezen, ook op een computerscherm. De huisstijl kan hier een oorzaak van zijn, maar dat is natuurlijk geen excuus. Je kunt de huisstijl laten aanpassen of een alternatieve versie van je website aanbieden, die bezoekers met een knop kunnen activeren. Een voorbeeld hiervan is te vinden op de website van STUDIO i. Om te weten of je kleuren goed contrasteren, kun je een tool downloaden die je laat zien of kleuren op je website goed leesbaar zijn.