3.500 Jongeren Strijden Jaarlijks om Gouden Spotlight

De nieuwe positionering van Kunstbende

Kunstbende

Kunstbende, dé wedstrijd voor jong creatief talent, bestaat al meer dan 25 jaar. Bekende artiesten zoals Trijntje Oosterhuis, Sanne Vogel en Martin Garrix hebben hier hun eerste stappen gezet. Om in te spelen op veranderende maatschappelijke en jongerenculturele trends, lanceerde Kunstbende de campagne 'Gevaarlijk. Goed.'

Door de redactie

Fotografie

Kunstbende Nederland. Alexander Moerland / Flickr

Jaarlijks melden zo’n 3.500 jongeren zich aan voor één van de dertien voorrondes die worden gehouden in het hele land. De winnaars van deze voorrondes gaan door naar de finale waarin zij strijden om de Gouden Spotlight en ontwikkelingsprijzen. Jongeren kunnen zich aanmelden in de categorieën Dans, DJ, Expo, Fashion, Film, Muziek, Taal en Theater. De doelgroep van Kunstbende is jongeren van 13 tot en met 18 jaar.

Overvloed aan prikkels in de huidige jongerencultuur

Tegenwoordig worden jongeren overspoeld met activiteiten en prikkels. Vooral internet en social media spelen een hele grote rol in de huidige jongerencultuur. Jongeren zijn sneller afgeleid en nemen informatie vluchtiger tot zich. Ze vinden ondernemerschap, ambitie en creativiteit belangrijk. Ze zijn bewuster van zichzelf dan ooit en willen hun creativiteit in de spotlight zetten via social media. Ook hun emoties etaleren ze steeds vaker op social media. De zoektocht naar hun eigen identiteit is veel zichtbaarder dan vroeger.

De huidige participatiemaatschappij vraagt om een meer ondernemende houding, zowel van Kunstbende als van haar deelnemers. Een houding die de sfeer van zelfstandigheid, kwaliteit en doelgerichtheid creëert. Kunstbende gelooft in de match van jongeren en kunst, en wil hen ook in deze tijd begeleiden om zichzelf te ontdekken en te bewijzen.