Publieksverbreding als doel, innovatie als middel

Innovatie in de culturele sector – veranderen doe je samen

Midjourney
#Development
13 mei 2024

Wie nieuwe doelgroepen wil bereiken, denkt wellicht meteen aan marketing. Toch gaat publieksverbreding vaak hand in hand met organisatieverandering.

Door Hannah Dupré
werkzaam bij Cultuurmarketing
Fotografie

Midjourney

In de culturele sector is het aantrekken en behouden van een divers publiek een voortdurende uitdaging. Een snel veranderende samenleving vereist continue focus op publieksverbreding en daar is meer voor nodig dan alleen marketing. Een strategische focus op innovatie vanuit directie helpt culturele instellingen om relevant te worden voor diverse publieksgroepen. Pim Halkes, consultant en strateeg bij adviesbureau Frisse Duik, vertelt hoe een scherpe visie, klantinzicht en samenwerking tussen verschillende afdelingen van belang zijn om succesvol een breder publiek te bedienen.

Redenen voor publieksverbreding

In de culturele sector komt de prikkel om met publieksverbreding aan de slag te gaan vaak van buiten, bijvoorbeeld van subsidiënten. Maar volgens Halkes is dat niet genoeg.