Cees Langeveld, directeur van Chassé theater Breda, deed een uitgebreid onderzoek naar samenwerkingen in het culturele veld. Er zijn diverse redenen voor culturele organisaties om te gaan samenwerken. Een belangrijke reden is nieuwe markten aanspreken en de doelgroep vergroten, omdat je de bestaande doelgroep van twee organisaties als geheel gaat benaderen. Ook de geografische dekking kun je daardoor vergroten. Daarnaast is het voordelig om kosten, kennis en technologie te delen, waarmee je tevens risico kunt verminderen. Andere redenen zijn de kwaliteit van de programmering verhogen en gezamenlijke fondswerving te doen.
Dat klinkt natuurlijk allemaal heel mooi, maar redenen om te gaan samenwerken zijn geen garantie voor succes. In het onderzoek van Langeveld worden een aantal voorwaarden genoemd om de kans op succes te verhogen. Zo moeten de missies en visies van de organisaties complementair zijn. Verschillende partijen moeten samen komen voor een gezamenlijk doel, dat alleen bereikt kan worden door collectieve handelingen. De partners moeten toegewijd zijn en gezamenlijk meerwaarde creëren, terwijl ze ondertussen hun onderlinge relaties bewaken.