Toolkit en informatie

Nieuwe ticketregeling: bewaar je ticket

Bij geannuleerde evenementen heeft de consument onder normale omstandigheden het recht op restitutie van het aankoopbedrag. De coronacrisis zorgt er echter voor dat de financiële impact voor de sector zo groot is dat instellingen failliet kunnen gaan, als voor alle reeds gekochte tickets het geld teruggestort moet worden.

Door de redactie

Om deze reden is er een nieuwe ticketregeling opgesteld die oplossing biedt voor deze uitzonderlijke situatie. De regeling is tot stand gekomen in samenspraak met verschillende brancheorganisaties in de culturele sector, het ministerie van OCW, het ministerie van Economische Zaken en de Autoriteit Consument & Markt.

De regeling gaat op donderdag 9 april van start. In dit bericht informeren we marketeers alvast over de regeling, zodat je je goed kunt voorbereiden en kunt meedoen aan de landelijke campagne. De informatie is afkomstig van de werkgroep “Promotie Voucherregeling”.

Wat houdt de ticketregeling in?

Met de pay-off Bewaar je ticket (of Save your ticket) hanteert ieder theater, podium, festival, museum of concertzaal hetzelfde beleid met betrekking tot restitutie. Kan een evenement niet verplaatst worden naar een nieuwe datum, of kan de koper niet op de nieuwe datum, dan krijgt deze de mogelijkheid het aankoopbedrag van de ticket(s) incl. servicekosten te krijgen in de vorm van een voucher die geldig blijft bij de betreffende locatie of organisator. Daarnaast blijft de mogelijkheid bestaan het geld terug te vragen of de ticket(s) te doneren.