Enkele voorbeelden van samenwerking op verschillende niveaus

Slim samenwerken binnen de culturele sector

In de culturele sector is samenwerken van onschatbare waarde. In dit artikel ontdek je enkele opmerkelijke voorbeelden, verzameld uit een survey onder 75 toonaangevende spelers in cultuurmarketing.

Door de redactie

Fotografie

Midjourney

Samenwerken kan op veel verschillende manieren. zijn enkele voorbeelden op verschillende niveaus.

Samenwerken op regionaal niveau

Cultuur op zondag in de domstad

Sinds 2001 worden zes keer per jaar Culturele Zondagen georganiseerd in Utrecht, telkens met een nieuw specifiek thema. Het terugkerende culturele evenement is eens begonnen als ‘tegenhanger’ van de koopzondag, maar inmiddels bekend onder veel Utrechters, met een variërend bezoekersaantal van 10.000 tot 60.000 bezoekers per keer. De collectieve marketingorganisatie Cultuurpromotie Utrecht organiseert de Culturele Zondagen in samenwerking met verschillende partners, zoals RTV Utrecht en de Universiteit Utrecht. Het doel van de Culturele Zondagen is om mensen op laagdrempelige wijze kennis te laten maken met het diverse cultuuraanbod van de stad en zo cultuurparticipatie van de inwoners te stimuleren.

Pand P: een nieuwe culturele broedplaats in Eindhoven

Het nieuwe kunstpodium Pand P in Eindhoven opent in theaterseizoen 2015/16 haar deuren voor dans, toneel en muziek door jeugd, amateur en professional. Pand P is een coöperatie van Het Nieuwe Theater, Parktheater Eindhoven en jeugdtheatergezelschap Hetpaarddatvliegt. Alle drie de organisaties hebben hun eigen rol in de culturele broedplaats. Hetpaarddatvliegt zal nieuwe jeugdvoorstellingen maken als huisgezelschap van Pand P. Parktheater Eindhoven gaat een deel van hun binnenshuis activiteiten met jonge theatermakers delen met Pand P. Het Nieuwe Theater speelt een deel van haar theateractiviteiten in Pand P en richt zich op de zaalverhuur. Zo kunnen de organisaties hun huidige activiteiten verleggen naar een nieuwe plek, met nieuwe bezoekers en een groter publieksbereik tot gevolg.

Foam +  het Nederlands Fotomuseum: fotografie in de schijnwerpers

In september 2015 vond de derde editie van de Fotoweek plaats. Het samenwerkingsverband tussen Foam Fotografiemuseum Amsterdam en het Nederlands Fotomuseum zet fotografie tien dagen lang in de spotlights. De organisaties hebben als doel “mensen bewuster, anders en beter te laten kijken naar fotografie”. Elke editie heeft een ander thema, afgelopen jaar was dit ‘Kijk! Mijn Straat’. Ook wordt er elk jaar een Fotograaf des Vaderlands uitgeroepen; zijn/haar fotoserie omtrent het thema wordt tijdens de Fotoweek geëxposeerd in het Utrechtse FOTODOK.