Social radio, hoe werkt dat?

De crossmediale strategie van 3FM

#Online marketing
15 okt 2015

Bij 3FM zijn radio, de website en social media volledig met elkaar geïntegreerd. Hoe deze kanalen elkaar versterken en aanvullen, vertelde Kris Sloot, manager online van 3FM, op de Cultuurmarketing inspiratiemiddag 'scoren met Facebook'.

Door de redactie

Fotografie

3FM

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) 3FM bereikt met 35 programma’s wekelijks ruim 2,6 miljoen mensen. De Facebook pagina van 3FM heeft (d.d. januari 2015) ruim 300.000 fans. Hiermee staat het merk in de top 25 van Nederlandse merken op Facebook. In december viert de Facebook pagina hoogtij bij Serious Request: tijdens deze periode is er meer activiteit dat ooit op de pagina.

Naast de 3FM pagina, hebben veel DJ’s en programma’s een eigen Facebook pagina. Hierop gaan ze de dialoog aan met hun fans. Zo heeft de Facebook pagina van DJ Giel Beelen (d.d. januari 2015) meer dan 166.000 vind-ik-leuks.

Sociale radio, wat is dat?

3FM ziet zichzelf als een gids die mensen naar en door muziek heen leidt. Waar dat voorheen alleen via de radio gebeurde, is dit nu veel digitaler. Kris Sloot noemt dit ook wel ‘sociale radio’.

3FM heeft daarom een crossmediale strategie ontwikkeld, waarbij radio luisteren, de 3FM website(s) en social media doeltreffend met elkaar geïntegreerd zijn. Het principe is simpel: listen, watch, share.

Wees daar waar je doelgroep zich bevindt