Hendrik Beerda Brand Consultancy heeft onderzoek gedaan naar de reputatie van alle merken in de Nederlandse cultuursector. Voor het onderzoek zijn 1.800 jongeren van 4 tot 18 ondervraagd. Wij zetten de opvallendste conclusies op een rijtje:
Uit het onderzoek blijkt dat vaders nauwelijks interesse tonen in cultuurbezoek met hun gezin. Moeders nemen drie keer vaker het initiatief dan vaders bij het bezoeken van een museum, theater of andere culturele instelling. Zelfs broertjes, zusjes en vriendjes bemoeien zich beduidend meer met het culturele uitstapje dan vaders.
Vooral voor theaters is het initiatief van de moeders belangrijker: “Een bezoek met kinderen aan voorstellingen van dans, musical en toneel is vijf keer vaker te danken aan moeders dan vaders,” aldus merkadviseur Hendrik Beerda.
Het is voor de musea en theaters met een gezinsaanbod dus enorm belangrijk om er goed voor te staan bij de moeders. “Voor het Spoorwegmuseum is er bijvoorbeeld werk aan de winkel. Moeders gaan namelijk liever naar het Rijksmuseum of Naturalis. De sterke positie onder vaders is voor het Spoorwegmuseum minder relevant zolang zij zo weinig initiatief tonen om met het gezin op pad te gaan,” zegt Beerda.