Young Talent Award 2021: top 10 - Cultuurmarketing
De 10 beste jonge cultuurmarketingtalenten

Young Talent Award 2021: top 10

#Innovatie
27 mei 2021

Op 15 juni 2021 is de winnaar gekozen uit de drie genomineerden voor de Young Talent Award. Naast de drie genomineerden licht de jury ook graag andere waardevolle inzendingen uit.

Door de redactie

Fotografie

Bart Grietens

De Young Talent Award is de prijs voor de beste jonge professional (30 jaar of jonger) die met een vernieuwende aanpak indrukwekkende resultaten heeft geboekt bij diens culturele organisatie. De vakjury van deze prijs bestaat uit Melanie Bosveld, Adelinde Bennaars en Sana Sellami. Aan de hand van de criteria innovatie, voorbeeldfunctie en impact hebben zij deze top 10 samengesteld.

De top drie genomineerde marketingtalenten voor dit jaar zijn al bekend: Just van der Horn van den Bos (Nationale Opera & Ballet), Loes van Lier (Tropenmuseum) en Nitchka Wefers Bettink (Nationale Opera & Ballet). Op 15 juni riep de jury Nitchka Wefers Bettink uit tot de winnaar. Maar ook de volgende jonge professionals hebben creatieve ideeën geïmplementeerd die zeker het lezen waard zijn:

1. Nitchka Wefers Bettink (Nationale Opera & Ballet) – Online balletlessen: live meedoen vanuit je woonkamer

Vanaf het moment dat Nationale Opera & Ballet moest sluiten in maart 2020 ontstond het idee om drie keer per week online balletlessen aan te bieden voor volgers, zodat zij direct in hun woonkamer mee konden doen. De lessen werden gegeven door Ernst Meisner, artistiek coördinator van de Junior Company van HNB en begeleid door pianist Rex Lobo.
Twee keer per week vond een YouTube première van een les plaats en 1 keer per week konden Facebookvolgers live meedoen met een balletles waarin alle dansers van Het Nationale Ballet ook deelnamen en te zien waren.

2. Just van der Horn van den Bos (Nationale Opera & Ballet) – Nationale Opera & Ballet cadeaukaart

Het project is het gevolg van de vraag hoe Nationale Opera & Ballet het beste met de openstaande tegoeden van kaartkopers om kon gaan naar aanleiding van de afgelasting van vele voorstellingen als gevolg van de coronapandemie. Hierbij werd gezocht naar de balans tussen de wensen van bezoekers en de belangen van de organisatie. Na meerdere brainstormsessies is de cadeaukaart ontwikkeld, waarbij een zo hoog mogelijke customer convenience en customer experience de uitgangspunten waren.

3. Loes van Lier (Tropenmuseum) – Videoserie ‘Het verhaal van…’

In de videoserie ‘Het verhaal van’ daal je samen met onze conservatoren af naar het depot. Met ruim een half miljoen objecten is onze collectie niet alleen ontzettend omvangrijk, maar ook erg divers. Met de videoserie geeft het Tropenmuseum een gezicht aan de mensen die in het museum werken, en worden objecten die normaal opgeborgen in het depot liggen uitgelicht. Bijzondere objecten en verhalen, elk met een universeel thema zoals vrijheid, mode en beeldvorming. De video’s zijn speciaal gemaakt voor de social media kanalen van de vier musea en kwamen wekelijks online.

4. Noor Heessels (Nationale Opera & Ballet) – Keep on Singing and Dancing & Stay Safe

Ten tijde van de eerste Corona lockdown lanceerde Nationale Opera & Ballet Keep on Singing and Dancing – Stay Safe; het online platform dat later uitgroeide tot Nationale Opera & Ballet – Beleef opera en ballet nu online. Met (live)streams, balletlessen, sing-a-longs en andere online programma’s, biedt Nationale Opera & Ballet een opera- of balletavondje uit voor thuis.

Hiermee worden trouwe bezoekers een hart onder de riem gestoken én de huiskamers van nieuw (internationaal) publiek bereikt. “Online zijn de mogelijkheden grenzeloos – en daar speel ik met een frisse blik en een flinke dosis digital marketing talent dagelijks op in.”

5. Fabian Jon Ming (Het Concertgebouw) – Mahler Festival Online

Halverwege april 2020 kwam het Concertgebouw tot de conclusie dat het Mahler Festival, waar de organisatie bijna 7 jaar mee bezig was, geen doorgang kon vinden. Het Concertgebouw wilde iets doen voor de wereldwijde Mahlerliefhebbers die tickets hadden gekocht. Daaruit ontstond het Mahler Festival Online; een tiendaags online festival dat draait om de symfonieën van Mahler in historische uitvoeringen door Het Concertgebouworkest, welke worden gedirigeerd door maestro’s als Mariss Jansons, Bernard Haitink en Lorin Maazel. De symfonieën werden elke avond om 20.30 uur uitgezonden en aanvullend werd er iedere dag een korte documentaire uitgezonden als inleiding.

6. Robbert Stigt (TivoliVredenburg) – De digitale popquiz met DJ St. Paul

In TivoliVredenburg komen alle muziekgenres bij elkaar onder een dak. Tijdens de lockdown werd in drie weken een concept uit de grond gestampt dat saamhorigheid bracht in de woonkamer van bezoekers en fans: honderden teams spelen gratis mee met de popquiz van TivoliVredenburg. Alle content (video, audio, foto) kwam in beeld en timers en geluidjes geven aan wanneer een fragment, ronde of inleverpauze is afgelopen. Aan het einde werden de winnaars bekend gemaakt, met prijzen van lokale ondernemers. Resultaat: het bij elkaar brengen van muziekliefhebbers zoals dat normaal gesproken gebeurt in TivoliVredenburg.

7. Stefan Zwartbol (Chassé Theater) – Datagedreven publieksbereik

Chassé Theater in Breda wil een representatieve afspiegeling zijn van de stad. Dat betekent er zijn voor iedereen en de klantreis zo aanpassen dat alles wat Chassé doet past bij de belevingswereld van de (potentiële) bezoeker. Met ingang van de nieuwe beleidsvisie, kwam er behoefte aan een gedegen manier van meten én handelen om dit te bereiken. Hiervoor is inzichtelijk gemaakt hoe het theater ervoor staat en is een koppeling geïnitieerd met de externe data van Whize om ook tussentijds te kunnen handelen op de representativiteit van Chassé en stappen te zetten in het personaliseren van de klantreis.

8. Julie van Groesen (Rijksmuseum) – TikTok Rijksmuseum

Het Rijksmuseum is actief op Instagram, Facebook, Pinterest, Twitter en LinkedIn. Onder de volgers zijn relatief weinig jongeren. Om jongeren te enthousiasmeren voor kunst en geschiedenis en deze doelgroep te binden, is het Rijksmuseum een Tiktok-account gestart. Na een aantal experimenten vond het museum in het najaar de sleutel naar passende content die past bij zowel het Rijksmuseum als bij TikTok. Door authentiek te zijn groeide het account en werd een jongere doelgroep bereikt.

Niets missen?

We sturen iedere twee weken een nieuwsbrief met interviews, praktijkverhalen en de nieuwste vacatures. Schrijf je in, dan krijg jij ‘m ook.

9. Sven Rozier (Jazz 071) – OegstLeest & Leidse Geluiden

Stichting Jazz071 ontwikkelde twee projecten in 2020: OegstLeest en Leidse Geluiden. OegstLeest was een concert met drie artiesten gecombineerd met schrijvers voor jong en oud. Leidse Geluiden is een avond in de Stadsgehoorzaal. OegstLees was twee keer uitverkocht en er zijn inmiddels 112 Leidse Geluiden concerten georganiseerd.

10. Emma Bulens (Paleis het Loo) – Online schoolsnacks

Met het ontwikkelen van online schoolsnacks gaf Paleis het Loo leerlingen, leerkrachten, docenten en ouders handvatten om interesse in cultuur, erfgoed en geschiedenis aan te wakkeren. Het is een makkelijke manier om met cultuuronderwijs aan de slag te gaan. De schoolsnacks zorgden ervoor dat Paleis het Loo zichtbaarder is geworden voor nieuw publiek en in beeld bleef bij bestaande klanten.

Interessant voor anderen?