Zzp’ers die marketingcommunicatie opdrachten uitvoeren in de cultuursector lijken de wind in de zeilen te hebben. Onderhandelen met opdrachtgevers verloopt soepeler en de uurtarieven zijn aanzienlijk gestegen ten opzichte van 2022.
Cultuurmarketing deed in 2022 naar de positie van zzp’ers in de culturele sector. Om te zien wat er sindsdien is veranderd, werd dit jaar in het jaarlijkse Cultuurmarketing onderzoek extra ingezoomd op de werkzaamheden en uurtarieven van zzp’ers.
91 zzp’ers met marketingcommunicatie werkzaamheden in de cultuursector beantwoordden in maart 2025 enquêtevragen over uurtarieven. Van deze respondenten werkte 5% twee jaar of korter als zzp’er in de culturele sector, 52% tussen de twee en tien jaar en 43% meer dan tien jaar. Hiervan is 59,3% fulltime werkzaam als zzp’er, 30,8% parttime en 9,9% parttime naast een functie in loondienst.
De respondenten zijn met name werkzaam voor festivals & evenementen, producerende podiumkunsten, theaters & schouwburgen, en musea.