Wa ga je posten, wanneer, op welke kanalen en wat zijn de gewenste resultaten? Een beetje structuur kan je veel tijd besparen en is misschien wel het eenvoudigst vorm te geven via een social media contentkalender.
Wat een contentkalender is, zegt de naam zelf eigenlijk al: het is een kalender waarin je een overzicht bijhoudt van alle content die je van plan bent te publiceren. Het kan handig zijn om dit overzicht in je hele door te voeren, maar zo’n kalender is in de meeste gevallen vooral handig voor social media. Dat onderdeel in de marketingcommunicatiemix is immers het meest omvangrijk en gebruik je waarschijnlijk het meest frequent.
Het uiteindelijke doel van de social media contentkalender is natuurlijk dat je effectiever te werk gaat en tijd bespaart. Daarnaast zijn er nog veel andere redenen die de noodzaak van een contentkalender illustreren. Allereerst geeft zo’n kalender je een goed overzicht van de content die je de komende tijd gaat delen. Je weet van tevoren wat je gaat plaatsen, dus ervaart op het laatste moment geen stress. Die stress ontneem je jezelf ook omdat je de content van tevoren al kunt voorbereiden en je door de kalender gedwongen wordt voortdurend te communiceren over je geplande content.
Daarnaast stimuleer je door continuïteit en regelmaat ook engagement bij je publiek. De structuur die jij aanbrengt in je planning zal ook bij het publiek merkbaar zijn en worden gewaardeerd. Ze weten zo immers beter wat ze van je kunnen verwachten en zullen eerder geneigd zijn bij je organisatie terug te keren. Ten slotte ga je door het plannen van content bewuster nadenken over de relevantie ervan.
Anderzijds kun je met een social media contentkalender ook een heleboel valkuilen omzeilen. Afhankelijk van de tool die je gebruikt, kun je met de social media contentkalender goed monitoren waar je publiek interesse in en behoefte aan heeft. De cijfers spreken niet uit de kalender op zich, maar door je statistieken naast je kalender te leggen, kun je wel makkelijker achterhalen welke soorten content wel en welke niet goed werken op de verschillende social media die je inzet. Op basis daarvan pas je je content aan en plan je die weer in via de contentkalender.
Zo wordt de kans dat je content slecht presteert steeds en weinig engagement teweegbrengt steeds kleiner. Ook mis je nooit belangrijke data en is je gedrag op verschillende social media goed uitgebalanceerd, simpelweg omdat je er van tevoren bewust over na hebt gedacht.