Culturele cases uit de Grand Prix Content Marketing

3 trends in contentmarketing

Leafs met Kunstlinie als achtergrond

Contentmarketing is een vakgebied in beweging dat snel professionaliseert. Aan de hand van culturele cases uit de Grand Prix Content Marketing lees je meer over gemene delers en belangrijke ontwikkelingen.

Door Patricia Lamper-Liplijn & Gerjan Brinksma
werkzaam bij Cultuurmarketing
Fotografie

Kunstlinie

Dinsdag 4 oktober vond de uitreiking plaats van de Grand Prix Content Marketing Awards voor de beste marketingcases van het afgelopen jaar. Een professionele jury beoordeelde ingediende cases binnen verschillende categorieën op doel, strategie en effectiviteit. Onder de winnaars waren ook een aantal culturele organisaties. Zo won Rotterdam Festivals met de campagne ‘Hier gebeurt ‘t’ een gouden campagne-award en werd het Joods Museum bekroond voor hun podcastserie ‘De Man met de Rammelaars’.

De genomineerde cases bieden een interessant overzicht van het vakgebied contentmarketing. Cultuurmarketing vroeg jurylid en docent van de meerdaagse training contentmarketing Irma Machielse, tevens auteur van het Basisboek contentmarketing & communitybuilding, welke trends haar hierin zijn opgevallen.

1. De omgang met corona

Een grote algemene factor was de omgang met de coronapandemie. In brede zin ontstond er in de communicatiesector een gevoel van saamhorigheid, met initiatieven waar partijen de eigen belangen opzij hebben gezet. Later werd het personeelstekort als gevolg van de pandemie een thema dat ook in verschillende genomineerde campagnes terugkwam.