Vis à Vis innoveert door dicht bij zichzelf te blijven

Veiligheid boven alles

7 okt 2020

Theatergezelschap Vis à Vis bracht als gevolg van de coronacrisis veranderingen aan in prijs, plaats en promotie, maar hield vast aan haar product: voorstelling ROBOT.

Door de redactie

Fotografie

Foto Header: Sasja Bork

Foto’s scenes: Anna van Kooij

Vis à Vis begon een aantal decennia geleden als rondreizend theatergezelschap, maar heeft zich met een repertoire aan openluchtvoorstellingen in 2007 gevestigd bij het Almeerderstrand. Zij bestaan dit jaar 30 jaar en waren in productie voor de voorstelling ROBOT toen de crisis uitbrak. Mascha Selhorst is hoofd commerciële zaken bij Vis à Vis. Ze neemt ons mee in het proces van crisis tot heropening.

Veranderen van productie?

ROBOT, een science fiction comedy die zich afspeelt in de nabije toekomst, ging mei 2019 in première. De intentie om de voorstelling twee jaar te spelen werd verstoord door de coronacrisis. Verschillende plannen werden gemaakt om zichzelf opnieuw uit te vinden. Er werd onder andere gedacht aan het rondleiden van mensen via tijdvakken. Ook kreeg het gezelschap het advies om hun voorstelling online aan te bieden. Toch bleek het voortzetten van ROBOT de beste keuze te zijn: “Het is een perfect moment om te innoveren, maar er zijn al zoveel onzekerheden, die om innovatieve ideeën vragen. Het is dan juist de kunst om waar je kunt, dicht bij jezelf te blijven. Vis à Vis moet een plek blijven waar mensen zich kunnen ontspannen.”