Vis à Vis innoveert door dicht bij zichzelf te blijven

Veiligheid boven alles

#Innovatie
7 okt 2020

Theatergezelschap Vis à Vis bracht als gevolg van de coronacrisis veranderingen aan in prijs, plaats en promotie, maar hield vast aan haar product: voorstelling ROBOT.

Door de redactie

Fotografie

Foto Header: Sasja Bork

Foto’s scenes: Anna van Kooij

Vis à Vis begon een aantal decennia geleden als rondreizend theatergezelschap, maar heeft zich met een repertoire aan openluchtvoorstellingen in 2007 gevestigd bij het Almeerderstrand. Zij bestaan dit jaar 30 jaar en waren in productie voor de voorstelling ROBOT toen de crisis uitbrak. Mascha Selhorst is hoofd commerciële zaken bij Vis à Vis. Ze neemt ons mee in het proces van crisis tot heropening.

Veranderen van productie?

ROBOT, een science fiction comedy die zich afspeelt in de nabije toekomst, ging mei 2019 in première. De intentie om de voorstelling twee jaar te spelen werd verstoord door de coronacrisis. Verschillende plannen werden gemaakt om zichzelf opnieuw uit te vinden. Er werd onder andere gedacht aan het rondleiden van mensen via tijdvakken. Ook kreeg het gezelschap het advies om hun voorstelling online aan te bieden. Toch bleek het voortzetten van ROBOT de beste keuze te zijn: “Het is een perfect moment om te innoveren, maar er zijn al zoveel onzekerheden, die om innovatieve ideeën vragen. Het is dan juist de kunst om waar je kunt, dicht bij jezelf te blijven. Vis à Vis moet een plek blijven waar mensen zich kunnen ontspannen.”

Afgezien van een paar coronaverwijzingen in de tekst voerde Vis à Vis daarom geen veranderingen door in de voorstelling zelf. De promotie, prijs en plaats (3 van de 5 P’s uit de marketingmix) paste Vis à Vis wel aan. De veiligheid van het publiek was daarbij leidraad.

De kracht om te innoveren ligt volgens Selhorst niet altijd in iets totaal vernieuwends. Door juist dicht bij jezelf te blijven en die sterke kanten in te zetten in combinatie met de kennis over je publiek, is ook een vorm van innovatie, aldus Selhorst.

Communicatie met het publiek tijdens sluiting 

Selhorst vertelt dat het tijdens de periode van de intelligente lockdown belangrijk was om mensen te informeren over de stand van zaken bij Vis à Vis. Hierdoor wist het publiek waar zij aan toe was en leidde het hopelijk tot een terugkomst naar het theater. Vis à Vis stuurde daarom nieuwsbrieven over hun plannen, maar deelde ook ‘achter de schermen’ beelden via Facebook om het publiek te blijven triggeren.

Daarnaast bleef Vis à Vis online aanwezig door de campagne ‘dertig jaar Vis à Vis’ te vervolgen die al op de planning stond. Ze deelden oud video- en fotomateriaal via social media, waarbij zij door vragen te stellen het gesprek aangingen met het publiek.

Behind the scenes ROBOT (beelden zijn opgenomen in 2019) Bekijk video

Veiligheid waarborgen bij heropening theater

Toen de mogelijkheid ontstond om weer publiek te gaan ontvangen, zijn er verschillende veranderingen doorgevoerd om de veiligheid van het publiek te waarborgen. Het gezelschap startte op 12 augustus met de herneming van ROBOT, waarbij aanpassingen zijn gedaan in stijl van de voorstelling. Zo is er een robot gemaakt met een desinfectiepompje en is er bij de kassa een zelfgemaakte ‘hand’ geplaatst om fysiek contact tijdens het afrekenen te voorkomen.

Selhorst ervoer de grootste uitdaging in de placering op de tribune. Om iedereen een veilig plekje te kunnen bieden, heeft de organisatie een format in Excel gemaakt, waarbij er per dag bekeken wordt hoe het publiek moet worden geplaceerd. Ook is er voor de opening een tekening van de tribune aan het publiek gecommuniceerd, zodat ze wisten wat ze konden verwachten.

Naast de voorstelling biedt Vis à Vis ook de mogelijkheid om te dineren. Normaal gesproken is dit in de vorm van een buffet, maar voor de veiligheid is in samenwerking met cateringpartner de Laurier de ROBOX bedacht: een doos met bereide ingrediënten voor een vijfgangendiner.

Prijsbeleid moest veranderd worden

Vis à Vis heeft ook haar prijsbeleid veranderd. Zo delen ze geen kortings- of vrijkaarten meer uit: “Het is nu extra belangrijk dat de omzet per kaartje zo hoog mogelijk is, om de kosten te dekken.”

Verder hebben zij na de beslissing om de voorstelling te hervatten er uit voorzorg voor gekozen om eerst alleen de maand augustus in de voorverkoop te doen (en daarna pas te beginnen aan september). Dit was volgens Selhorst achteraf niet nodig geweest, aangezien de kaartverkoop er snel doorheen was: “We hadden dubbel zoveel kaarten kunnen verkopen.”

Positieve ontwikkelingen als gevolg van de coronacrisis

De coronacrisis zorgde ook voor positieve veranderingen bij Vis à Vis. Zo is door de crisis de onderlinge samenwerking nog sterker geworden: “Medewerkers waren veel langer en op andere manieren betrokken bij het gehele proces,” zegt Selhorst. De lichtman ontwikkelde bijvoorbeeld het format voor de placering op de tribune: “Zo kom je met z’n allen tot het punt dat je weer veilig open kan.”

Een ander belangrijk leerpunt voor Selhorst: uit je comfort zone stappen en leren van andere sectoren. Selhorst tipt daarom om het nieuws breder te volgen en daarbij te kijken naar wat er in andere branches en landen gebeurt: “Je krijgt hierdoor namelijk een betere kijk op wat er zich in de maatschappij afspeelt en wat jouw plek als theatergezelschap daarin is.”

Wat brengt het nieuwe seizoen?

Vis à Vis is momenteel bezig met vijf verschillende scenario’s voor een nieuwe voorstelling om in mei 2021 mee te starten. Het doel om in twee jaar 40.000 mensen te ontvangen is nu een extra grote uitdaging. Om volgend jaar te kunnen blijven spelen denkt het gezelschap nu al na over andere manieren om mensen te ontvangen. Zo spreekt Selhorst over een tweede tribune gecombineerd met afscheidingen tussen de bezoekers.

Het publiek blijft voor Selhorst op nummer één staan. Ze hoopt daarom dat ze met hun voorstelling het publiek weer een beetje kunnen aanwakkeren en mensen een veilige ervaring kunnen bieden, waardoor zij ook op andere culturele plekken durven te komen.