Wanneer keert het consumentenvertrouwen terug?

Start kaartverkoop seizoen 20-21

Het voorjaar is voor veel culturele organisaties de start van de kaartverkoop voor het nieuwe seizoen. Hoe maken marketeers hun organisatie onder huidige omstandigheden klaar voor de start van een nieuw seizoen?

Door de redactie

Fotografie

Piqsels

Cultuurmarketing organiseerde op 15 april Zooming In sessies over de start van de kaartverkoop, waarin vragen, ervaringen en tips werden uitgewisseld over het aankomende seizoen en de mogelijke alternatieven om deze voorjaarscampagne vorm te geven.

De rem op de campagne rondom start kaartverkoop

In het voorjaar start bij theaters en concertgebouwen traditioneel de kaartverkoop voor het volgende seizoen (september tot en met juni) . Door de coronacrisis wordt deze campagne noodgedwongen uitgesteld, blijkt uit de sessie. Een spannende beslissing voor de gehele sector, omdat deze campagne (waar de traditionele brochure nog vaak het middelpunt van is) vaak zorgt voor 50% van de totale kaartverkoop van het seizoen. Maar zolang de regelgeving rondom het organiseren van evenementen onzeker blijft, en er nog gesleuteld wordt aan het verplaatsen van voorjaarsproducties naar het najaar, kan de kaartverkoop niet van start, concluderen de marketeers.

“Vorige week (6 april) dacht ik dat we misschien begin juni kunnen starten met de verkoop van het nieuwe seizoen. Het plan is om dat online te doen en het uitbrengen van de fysieke brochure te verschuiven naar de maand augustus, zodat we kunnen aanhaken op de Uitmarkt en we in een andere tijdsgeest zitten.” “De brochure kunnen we ook niet meer annuleren: de drukker stuurde ons een rekening voor het papier. Dat was eerder al ingekocht en ligt nu opgeslagen. Het is wel spannend: alle out-of-pocket kosten verdienen we normaal gesproken terug met adverteerders in de brochure, maar ik verwacht, met de huidige omstandigheden, dat zeker de helft af zal haken,” vertelt iemand.