Eerder publiceerden we een verdiepend artikel met vijf tips over de inzet van Het Google Display Netwerk biedt talloze mogelijkheden aan voor het maken van online display advertenties.
Een online display advertentie kost relatief veel minder geld om te plaatsen dan een banner in de traditionele media zoals print, terwijl online adverteren ook binnen korte tijd een groot bereik kan hebben. Daarnaast kan je met online adverteren ook heel specifieke doelgroepen bereiken, door bijvoorbeeld de advertentie alleen te laten zien aan mensen die een bepaald zoekwoord hebben gebruikt en bepaalde websites hebben bezocht.
Een voordeel van banner advertenties ten opzichte van (online) tekstadvertenties zoals Google AdWords is dat beeld over het algemeen sneller de aandacht trekt en dat je meer nadruk gelegd kan worden op branding, door bijvoorbeeld je logo in de banner te plaatsen. Naast het vergroten van de naamsbekendheid worden banners ook ingezet om een bepaalde tentoonstelling, voorstelling of concert onder de aandacht te brengen, eventueel in combinatie met een speciale actie. Waar wel aan gedacht moet worden is dat het maken van een display advertentie tijdsintensiever is dan een tekst advertentie. Het is ook aan te raden dit te doen in samenwerking met een visueel vormgever.
Het is dus de moeite waard om aan de slag te gaan met online bannering, zoals dat ook wel eens wordt genoemd. Maar hoe begin je? Een handige tool om te gebruiken is het Google Display Netwerk, waar je display banners kan maken en laten verspreiden. Je kunt je campagnes stapsgewijs opzetten, waarbij de medewerkers van Google je ondersteuning kunnen bieden indien nodig.