De invloed van corona op cultuurconsumentengedrag

7 inzichten over publiek in (en na) coronatijd

Kind met mondkapje kijkt naar een vitrine in een museum.

Hoe speel je het beste in op de veranderende behoeftes van post-covid cultuurpubliek? De Audience Agency (UK) deed onderzoek en deelde 7 inzichten die je kunt omzetten tot praktische handelingen.

Door Marloes Reuderink
webredacteur bij Cultuurmarketing

Van de cultuursector is de afgelopen twee jaar veel gevraagd. De coronapandemie zorgde ervoor dat culturele organisaties beperkt open waren of helemaal gesloten moesten blijven. Publiek was terughoudend bij de heropening in september 2021 en vanaf half december is de sector in Nederland als gevolg van een nieuwe lockdown weer dicht. Welk effect heeft dit op de behoeftes van publiek en deelnemers van cultuur? 

Audience Agency  is een stichting die, zoals de naam doet vermoeden, publieksonderzoek doet in de cultuursector. Hun missie is om met data de relevantie, bereik en veerkracht van culturele organisaties te vergroten. 

Op de jaarlijkse Arts Marketing Association (AMA) conferentie in oktober 2021 hield Audience Agency een talk waarin inzichten werden gedeeld over de behoeftes van het publiek voor, tijdens en wellicht na de pandemie en hoe je hier als organisatie op kunt inspelen. 

De inzichten zijn gebaseerd op verschillende onderzoeken uit het Verenigd Koninkrijk en de belangrijkste bron is de nationale dataset: Cultural Participation Monitor. Een recent gelanceerde Nederlandse variant is de Cultuurmonitor van de Boekmanstichting. De Cultuurmonitor zal de komende jaren de naar verwachting langdurige effecten van de coronapandemie op de sector monitoren.