Voor- en nadelen van ChatGPT als hulpmiddel

ChatGPT: vloek of zegen voor de klantenservice?

#Data
22 jun 2023

Ze domineren het nieuws en schrijven er misschien wel aan mee: op AI gebaseerde chatbots, zoals ChatGPT en Bard. Terwijl de marketingbranche nog debatteert over de voor- en nadelen van het gebruik van deze chatbots, heeft de klantcontactbranche er al uitgebreide ervaring mee opgedaan.

Door Ryan Baij

Dit artikel verscheen eerder in een editie van MarketingTribune.

De bekendste van de nieuwe generatie chatbots is ChatGPT, die AI-gegenereerde content maakt. Deze chatbot kan op basis van informatie van het internet teksten samenvatten, schrijven en antwoorden geven op vragen. Hoewel er een kans is op fake news en onjuiste informatie, omdat ChatGPT geen factcheck-machine is, biedt het toch veel mogelijkheden voor service, hulp en daadwerkelijke interactie. ChatGPT fungeert als een kennisbank, een verzameling hulptools en een chatbot in één.

ChatGPT als voorbeeld

Is ChatGPT de ultieme chatbot? Anna Krispin en Mark Pluymaekers, onderzoekers van het lectoraat Professional Communication in a Digitalizing Society van Zuyd Hogeschool, stellen dat het antwoord zowel “ja” als “nee” is. Ze leggen uit dat ChatGPT getraind is op een extreem grote dataset van schriftelijke gegevensbronnen, waardoor het in verschillende contexten ogenschijnlijk zinvolle antwoorden kan geven. Echter, ChatGPT heeft beperkte toegang tot specifieke technische of contextuele kennis die nodig kan zijn om een klantvraag correct en gepast te beantwoorden. Een ultieme chatbot zou zowel gebruik maken van het generieke taalmodel van ChatGPT als van specifieke gegevens over de klant en het product.

Met mogelijkheden voor verbetering aan beide kanten, kan de gemiddelde chatbot veel leren van ChatGPT. Krispin en Pluymaekers benadrukken dat ChatGPT dankzij de integratie van een vertaalmodel tekst kan genereren in verschillende talen en gemakkelijk kan schakelen tussen onderwerpen en communicatiestijlen. ChatGPT kan bijvoorbeeld gevraagd worden om een beleefd en vriendelijk antwoord te formuleren op een klachtenmail van een klant. Als gevraagd wordt om een informeel of boos antwoord te schrijven, geeft ChatGPT aan dat dit ongepast en onprofessioneel is. Hoewel ChatGPT in sommige contexten de geschikte communicatiestijl kan herkennen, geldt dit niet voor alle situaties. Daarnaast slaat ChatGPT de gespreksgeschiedenis op, zodat gebruikers kunnen teruggrijpen naar eerder gezochte informatie. Dit is een handige functie voor klantenservicemedewerkers die ChatGPT kunnen vragen om een tekst te schrijven voor de FAQ over het probleem waar de klachtenmail over gaat.