Wat de commerciële sector van cultuurmarketing kan leren (en andersom)

De relatie tussen commerciële en culturele marketing

Terwijl commerciële marketing en reclame dienend zijn aan de kapitalistische maatschappij, kan marketing in de culturele sector nog weleens worden gezien als onethisch. Hoe ver mag de cultuurmarketeer gaan om de consument te overtuigen en ligt dat anders dan voor de commerciële sector? 

Door redactie

Fotografie

Sora Shimazaki (Pexels)

De afgelopen jaren is cultuurmarketing als vakgebied geprofessionaliseerd en zetten wij ook alle technieken in die marketeers in de commerciële sector gebruiken. Dus hoe groot zijn de verschillen nog? Op de nieuwjaarsbijeenkomst van Cultuurmarketing op 12 januari sprak een divers panel over de verschillen en overeenkomsten tussen marketing in de commerciële en culturele sector en wat de twee van elkaar kunnen leren.

Onderdeel van het panel was Sandra Broeren, die na haar carrière bij o.a. Elsevier, Ikea en Macintosh haar passie voor kunst heeft gecombineerd met haar commerciële marketingervaring als Hoofd Marketing & Communicatie bij Boijmans van Beuningen. Lotte van Santen maakte ook de overstap van commerciële bedrijven (o.a. Shell en de Rabobank) naar de cultuursector en is sinds 2015 Hoofd Marketing, Communicatie & Sales bij Theaters Diligentia & PePijn.

Ook onderdeel van het panel was Maarten Paul Eurelings, die met een achtergrond in bedrijfskunde en kunstgeschiedenis commercie en creativiteit combineert bij de Barn, en Jeroen Oosterbaan, momenteel Online Marketing Manager bij Simyo. De laatste deelnemer was auteur van de boeken ‘Lof der commercie’ en ‘De kunst van cultuurmarketing’ Ruurd Mulder. Onder leiding van Maurice Seleky van Novel spraken zij over de trends en ontwikkelingen in marketing in de culturele sector. En één ding was duidelijk: ze waren het er allemaal over eens dat er in beide sectoren veel van elkaar geleerd kan worden.