Online én offline strategieën

Communicatie in crisistijd

#Communicatie
13 jan 2021

Hoe laat je bezoekers ervaren dat een cultuurbezoek veilig is? En hoe ga je om met alle communicatie over tijdelijke sluitingen en openingen? Cultuurmarketing sprak begin 2021 met het Concertgebouw, Imagine IC, Museumplein Limburg en PAARD.

Door de redactie

Fotografie

Marcel Molle

Gedurende de periodes dat culturele instellingen gesloten waren (en zijn), zijn talloze creatieve en innovatieve ideeën ontstaan om mensen van cultureel aanbod te blijven voorzien. Toch weegt dat niet op tegen een fysieke ervaring en hebben veel culturele organisaties zich wendbaar getoond om bezoekers in periodes van heropening een veilig cultuurbezoek te garanderen. Hieronder de communicatiestrategieën van vier organisaties aan de hand van voorbeelden van online én offline gebruikt (beeld)materiaal.

Het Concertgebouw: zakelijk, maar vriendelijk

Het Koninklijk Concertgebouw in Amsterdam heeft diverse concertzalen en is onder andere de thuisbasis van het Koninklijk Concertgebouworkest. Het podium moest op 12 maart de deuren sluiten en ging op 1 juli voor 350 bezoekers weer open. Nadat op 29 september de 30 bezoekers-maatregel werd ingevoerd, sloot het Concertgebouw op 15 oktober opnieuw zijn deuren.