Coproductie leidt tot succesvol festival

Het eerste coronaproof theater: Peepshow Palace

21 dec 2020

Vanuit energie en experiment stampte theatercollectief De Warme Winkel in samenwerking met de Brakke Grond binnen no time een nieuw concept uit de grond in de zomer van 2020.

Door de redactie

Fotografie

Ruben Hamelink

Theatergroep De Warme Winkel is een Amsterdams collectief dat gevormd wordt door de acteurs Mara van Vlijmen, Vincent Rietveld, Ward Weemhoff en Florian Myjer. Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond biedt een podium aan Vlaamse kunstenaars in Amsterdam.

Het idee van een Peepshow theater kwam voort uit de wens van De Warme Winkel om artistiek te reageren op de noodzaak om hun werk anders te presenteren. Om ook bevriende makers een podium te bieden, ontstond het idee van het Peepshow Palace Festival.

Om het peepshow theater met festivalprogramma uit te voeren, had De Warme Winkel een ruime, flexibele en toegankelijke locatie nodig. Die vond zij bij Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond. De Brakke Grond initieert in Amsterdam (en op andere locaties in Nederland) programma’s en samenwerkingen op het gebied van (Vlaamse) podiumkunsten, beeldende kunst en muziek. De Brakke Grond ging de samenwerking aan mits zij een deel van de programmering mocht samenstellen. Daarmee konden zij hun missie om Vlaamse kunstenaars een podium te bieden voortzetten. Naast het voorzien van de locatie werd de Brakke Grond daarmee ook coproducent van het festival.

Het festival werd snel een eigen merk en vervolgstappen worden gemaakt. Lisa Groot (marketing De Warme Winkel) en Bettina Lorsheijd (corporate marketing de Brakke Grond) nemen ons mee in hun verhaal.

Het startpunt van een succesvolle samenwerking

Het theater is ontworpen in samenwerking met technisch producent Prem Scholte Albers en decorbouwer Maarten Smids van de Man met de Hamer en werd gefinancierd door De Warme Winkel. Het ontwerp (geïnspireerd op het klassieke sekstheater) bestaat uit een twee verdiepingen tellende cirkel van privécabines die rondom een draaiend podium zijn geplaatst. Daardoor werd de afstand tussen het publiek en de artiesten niet te groot en kon er toch genoeg publiek komen om het spelen rendabel te maken. De capaciteit van het theater zoals het in de zaal van de Brakke Grond werd neergezet was 94 mensen per voorstelling, maar het ontwerp is modulair uit te breiden of te verkleinen.