
E-mailmarketing is een eenvoudige manier om gepersonaliseerde berichten te sturen naar klanten of abonnees. Het wordt gebruikt om informatie te delen, evenementen en campagnes te promoten, tickets te verkopen en vooral om contact te maken met lezers. Op deze manier is het makkelijk om een blijvende relatie op te bouwen met je publiek en ze het gevoel te geven dat ze deel uitmaken van het verhaal dat je promoot. Sterker nog, als een e-mail in een inbox belandt, wordt het een persoonlijke uitnodiging voor de ontvanger om de mail niet alleen te lezen, maar om betrokken te raken.
Culturele marketeers hebben unieke verhalen te vertellen, of het nu gaat om aankomende evenementen en tentoonstellingen of het laatste nieuws in de culturele wereld. Met de juiste copywriting strategieën kan e-mailmarketing een krachtig middel zijn om verhalen te vertellen en betrokkenheid te creëren. Copywriting voor e-mailmarketing lijkt misschien intuïtief. Het proces vereist echter een solide structuur en essentiële elementen om op te letten, we helpen je met deze tips:
Voordat je gaat schrijven, moet je het publiek kennen. Voor wie schrijf je? Wat zijn hun interesses? Via enquêtes, sociale media of je websiteverkeer kan je je publiek leren kennen en je boodschap daarop afstemmen. Door deze voorbereidende stap te volgen, zal de lezer eerder geneigd zijn om je e-mail te openen, omdat die geïnteresseerd is in de inhoud. Hou ook rekening met de volgende tips:
Nu je de behoeften en interesses van je publiek begrijpt en je je tone of voice zorgvuldig hebt gekozen, is het tijd om na te denken over de inhoud. Het volgende praktische lijstje helpt je daarbij.
De onderwerpregel is essentieel bij e-mailmarketing, omdat het het eerste is dat je publiek ziet wanneer ze je mail ontvangen. Het bepaalt of ze je e-mail openen of niet. Een algemene regel is om hem duidelijk, kort en opvallend te maken, hier zijn enkele andere praktische tips:
Als je eenmaal de inhoud en een pakkende onderwerpregel hebt geschreven, vergeet dan niet je doel te verduidelijken. Of je nu de ontvanger het pas verschenen interview wil laten lezen of wil informeren over je seizoensprogramma, neem een stap terug en vraag jezelf af: wat wil ik dat mijn lezers vervolgens doen? Er zijn verschillende vormen van CTA’s: knoppen, klikbare pictogrammen voor sociale media, klikbare afbeeldingen en video’s, tekstlinks of het invullen van een formulier. Alle kliks moeten de lezer aanmoedigen om een specifieke actie te ondernemen op een zo eenvoudig mogelijke manier. Let op:
Copywriting voor e-mailmarketing houdt niet op bij het verzenden van de mails. Door te testen kun je zien wat er wel of niet werkt. De meest gebruikelijke procedure bestaat uit het versturen van twee verschillende versies naar twee willekeurig geselecteerde groepen abonnees om te zien welke beter is (ook wel A/B-testen). Hoe begin je?
Verhalen tot leven laten komen in e-mails is de sleutel tot verbinding met je publiek, het delen van je ideeën en het promoten van je evenementen en programma’s. Een gepersonaliseerde aanpak, samen met deze praktische tips, zullen je helpen om je lezers dichter bij je merk te brengen.
Wil je nog meer scoren met jouw nieuwsbrieven en andere e-mails? Volg dan de workshop e-mailmarketing. Je leert hoe je winst kan behalen door relevanter te communiceren, in te zetten op database-groei en een betere analyse van resultaten.