De impact van corona op de culturele sector is groot. In het voorjaar moesten alle musea, theaters en andere culturele organisaties voor langere tijd hun deuren sluiten (en afgelopen weken wederom). Van de ene op de andere dag werd een nieuwe strategie bedacht. Het gevolg: tijdens de lockdown ontstonden vele creatieve ideeën om mensen online een experience, dienst of product aan te bieden.
In de gehele breedte van de sector zag ik nieuwe initiatieven ontstaan. Zo startte het Zuiderzeemuseum het project met virtuele binnen- en buitentours en speelse speurtochten via Google Maps. Het Zuiderstrandtheater streamde via Facebook Live concerten. De startte niet alleen virtuele tours, maar bood ook online plantenadvies aan van een heuse plantendokter. De Bibliotheek Emmen liet een poppenspeelster via Facebook verhalen vertellen met een boekje én ontwikkelde een boeken afhaalservice en thuisbieb waarbij mensen 100 boeken gratis kon lezen. Dit is slechts een greep voorbeelden: voor meer inspiratie zie
Deze voorbeelden tonen aan dat content door corona in één keer op de kaart is komen te staan bij veel culturele organisaties. Voorheen was het best ingewikkeld om collega’s buiten de communicatieafdeling te overtuigen van het belang van goede content. Dat draagvlak lijkt inmiddels toegenomen. Maar betekent het maken van meer (online) content ook dat contentmarketing daadwerkelijk effectiever is geworden?