“Niet vóór, maar mét de partner denken”

Culturele samenwerking in de praktijk

Hoe ziet een geslaagde samenwerking tussen culturele instellingen er uit in de praktijk? Hoe gaan culturele organisaties om met het zoeken van partners? En wat gebeurt er als een samenwerking minder goed verloopt?

Door Renée Jansen

Fotografie

Damanhur (Flickr)

Samenwerkingen tussen culturele organisaties zijn overal te zien. Denk bijvoorbeeld aan Onvergetelijk, een project van het Stedelijk Museum, wat rondleidingen aanbiedt voor mensen met dementie en hun mantelzorgers en onder verschillende namen bij andere musea wordt geïmplementeerd. Of 24H Amsterdam, een project van Amsterdam Marketing, wat 24 uur lang activiteiten organiseert bij culturele instellingen en horecabedrijven in steeds een ander stadsdeel in Amsterdam. Of We Try Out, een cloud waar theaters en producenten hun promotiemateriaal kunnen delen zodat dit gemakkelijker bij elkaar terechtkomt.

Deze samenwerkingen hebben elk hun eigen verhaal, waar de sector inspiratie uit kan opdoen. Wat hebben de medewerkers / initiators van bovenstaande samenwerkingsprojecten geleerd? Wat is hun beeld van de perfecte samenwerking?

Hierover kwamen Hannah van der Rest van 24H Amsterdam, Anouk Heesbeen van Onvergetelijk en Richard Zuidgeest van We Try Out samen. Tijdens een panelgesprek onder leiding van Hilde Smetsers op de inspiratiemiddag slimmer samenwerken van Cultuurmarketing en ACMC op 7 april 2016 spraken zij over hun ervaringen met samenwerkingen.

De hiërarchie van de samenwerking