Genomineerde Cultuurmarketing Awards: Rotterdams Philharmonisch Orkest

Maak kennis met Azadeh Fakhran

Op 27 juni reiken we de Cultuurmarketing Awards uit aan de creatiefste, effectiefste en innovatiefste marketingcases van de culturele sector. In aanloop naar 27 juni stellen we alle genomineerden aan je voor. Deze keer: Azadeh Fakhran van het Rotterdams Philharmonisch Orkest.

Door de redactie

Fotografie

Guido Pijper

Kun je iets over jezelf en de case vertellen?

Sinds februari 2018 ben ik Manager Marketing & Sales bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Ik begon bij deze organisatie op het moment dat het campagnejaar rondom het honderdjarige bestaan van het orkest startte. Deze jubileumcampagne werd breed gedragen door de gehele organisatie. Met de leus ‘Kennen we elkaar al?’ werkte alle werknemers met veel passie mee aan het vieren van onze verjaardag met de hele stad Rotterdam en de regio. Iedereen was welkom om dit feestelijk jaar met ons te vieren.

We bedachten drie elkaar versterkende campagnes om in de loop van ons jubileumjaar met een zo breed mogelijk publiek in contact te komen: de Luisterstoel, Wijk in de Zaal en ons openbare Eeuwfeest. De Luisterstoel is een speciaal door ons ontwikkelde stoel waarin meerdere mensen tegelijk op uiteenlopende locaties onze opnames kunnen beluisteren. In totaal werden er vier stoelen op verschillende openbare plekken in de regio neergezet, waaronder Rotterdam Airport, de Markthal, De Kuip en Erasmus MC. Onder de noemer Wijk in de Zaal nodigden wij per concert honderd Rotterdammers uit voor een gratis concertbezoek van het Rotterdams Philharmonisch Orkest in De Doelen. En ten slotte gaven wij op de daadwerkelijke datum van onze verjaardag op 9 juni een groot openbaar feest op het Schouwburgplein, midden in het hart van Rotterdam. Bij de drie activiteiten stond het wederzijdse kennismaken centraal en zo creëerden wij talloze momenten om bestaand en nieuw publiek beter te leren kennen, ons merk lading te geven en onze bekendheid te vergroten.

Het jubileumjaar van het Rotterdams Philharmonisch Orkest liet mensen niet alleen kennis maken met ons merk, het was ook een ode aan de waarden van klassieke muziek. Dit genre wordt onterecht als elitair, ouderwets en hoogdrempelig beschouwd. Dat is zonde. Symfonische muziek biedt mensen de kans om naar een muzikaal verhaal te luisteren dat wordt verteld door honderd talentvolle mensen die met volle inzet op het podium staan. Doordat mensen tijdens een concert niet op hun telefoon kijken of met hun buurman of buurvrouw praten, zijn ze uitsluitend aan het luisteren en observeren. Hierdoor vinden mensen rust en raken ze geïnspireerd in een echt moment van genot. Met ‘Kennen wij elkaar al?’ nodigden we iedereen uit om deze unieke belevenis zelf te ervaren en met ons te delen.

Waarom is de case prijswaardig volgens jou?

Ten eerste omdat we fantastische resultaten hebben behaald. ‘Kennen wij elkaar al?’ is meer dan een kreet: we ontvingen meer dan 6.000 nieuwe bezoekers in de zaal. Dit kwam mede door Wijk in de Zaal, maar een belangrijke factor was ook de vele media-aandacht die wij vanaf het begin van de campagne kregen. Van het nieuwe publiek hebben we veel positieve reacties ontvangen. Mensen waardeerden het om kennis met ons merk te maken en een groot aantal bezoekers gaf ook aan graag terug te willen komen.