Online adverteren heeft de markt volledig overgenomen

Telegraaf Media Groep: de customer journey

#Data
28 mrt 2017

De customer journey, een belangrijk instrument om het klantinzicht te vergroten. De Telegraaf Media Groep gebruikt de customer journey en de touchpoints die daarbij horen om een nieuw businessmodel te ontwikkelen.

Door redactie

Fotografie

Canva Studio (Pexels)

Telegraaf Media Groep (TMG) is van origine een krantenbedrijf, met de Telegraaf als belangrijkste merk. De Telegraaf is nog steeds het merk binnen de groep dat de meeste omzet genereert, maar er zijn door de jaren heen veel merken bijgekomen. Een aantal van deze merken hebben een landelijk bereik, zoals Metro, Autovisie en Privé, en een aantal zijn lokaal gericht, zoals het Haarlems Dagblad en De Gooi- en Eemlander. Daarnaast behoort de Sky Radio Group tot TMG en een aantal merken die alleen digitaal te verkrijgen zijn, zoals Geenstijl en Dumpert.

Tim Klein Haneveld is Marketing Director bij TMG en gaf tijdens de Cultuurmarketing inspiratiemiddag op 16 juni 2016 een presentatie over hoe het mediaconcern omgaat met de customer journey. Dit is een complexe klus, gezien de gezamenlijke merken van TMG bij elkaar dagelijks circa 8 miljoen Nederlanders bereiken.

Online trend verandert verdienmodel

De afgelopen jaren speelt de papieren krant een steeds kleinere rol. Het dalen van oplages is een uitdaging voor TMG. “Nieuws is tegenwoordig óveral online beschikbaar. De behoefte aan de papieren krant wordt daardoor steeds minder. Vroeger hadden mensen kranten om op de hoogte te zijn van het nieuws, maar die behoefte vervullen we niet meer,” aldus Klein Haneveld.

Een andere, misschien nog wel grotere uitdaging is het instorten van de advertentiemarkt. Klein Haneveld legt uit dat het verdienmodel van krantuitgeverijen altijd tweeledig was: de losse verkoop en de abonnees aan de ene kant en de omzet van advertenties aan de andere kant. De verhouding hiertussen was ongeveer 50/50.