De wereld van generatie Y

De basislessen van jongerenmarketing

Een (nieuwe) jonge(re) doelgroep bereiken is makkelijker gezegd dan gedaan. Wat we weten is dat het bereiken van jongeren een andere aanpak vergt en verder gaat dan de reguliere marketing- en communicatieactiviteiten. Hoe werkt dat precies? 

Door de redactie

Fotografie

pxhere

Jongeren van tegenwoordig, ook wel Generatie Y genoemd, worden steeds belangrijker in de marketingwereld. Zij hebben vaak veel geld te besteden en zijn ook niet bang om het uit te geven. Daarnaast staan veel jongeren open voor het bezoeken van voorstellingen, concerten en exposities. Oftewel, een interessante doelgroep om op in te spelen. Maar dat blijkt vaak moeilijker dan gedacht, want hoe bereik je de jongere doelgroep?

De kenmerken van Generatie Y

Generatie Y wordt ook wel omschreven als een zelfverzekerde en optimistische generatie. Deze generatie is opgegroeid in een tijd van technologische vooruitgang en economische voorspoed.

Generatie Y is opgegroeid met het internet: ze zijn gewend dat alles slechts één muisklik van ze verwijderd is. Het gevolg hiervan is dat ze in een 24/7 informatiemaatschappij leven. Deze jongeren houden van snelle communicatie en communiceren dan ook het liefste via SMS, instant messaging, WhatsApp of sociale media, zoals Facebook en Twitter. Het veelvuldige gebruik van internet vraagt om een andere benadering van deze doelgroep. Eenrichtingscommunicatie, in de vorm van de standaard marketing- en communicatiecampagnes, voldoen niet langer. Maar wat moet je dan wel doen?

Maak je campagne of boodschap relevant

Relevant zijn, dat is belangrijk. Vooral bij deze doelgroep die overal informatie kan vinden over jouw voorstelling, concert of expositie. In een handomdraai hebben zij recensies, ervaringen, filmpjes en foto’s gevonden die ze mee zullen nemen in hun afweging of ze wel of niet zullen bezoeken.

Daarom is het belangrijk dat je de taal van de doelgroep spreekt, zodat ze ook geïnteresseerd zijn in jouw boodschap of campagne. Generatie Y wil weten wat ze kunnen verwachten en wat de meerwaarde is. SSBA SALON speelt hierop in met hun online magazine. Zij bieden onder andere voorbeschouwingen van voorstellingen en exposities. Snel gezien dus of er iets tussen zit dat de moeite waard is om te bezoeken.

Meerwaarde wordt ook gecreëerd door on- en offline ervaringen. Wanneer je een ervaring creëert die indruk maakt, zal Generatie Y jouw organisatie of project niet zomaar voorbij lopen of vergeten. Het Van Gogh Museum speelt hierop in door elke vrijdagavond een bijzonder programma aan te bieden. Met onder andere live bands en een cocktailbar combineren zij een museumbezoek met dingen die de doelgroep aanspreken.

Wees aanwezig waar zij zijn

Zoals aangegeven, kun je niet langer alleen maar gebruik maken van eenrichtingscommunicatie. Dat betekent echter niet dat je de reguliere marketing- en communicatiecampagnes moet laten schieten. Juist door deze campagnes creëer je awareness bij de doelgroep. Het is wel een absolute must dat campagnes crossmediaal zijn. Door meerdere middelen in te zetten, zorg je ervoor dat de doelgroep op meerdere plaatsen met je boodschap in aanraking komt.

Sociale media zoals Facebook en Twitter, maar ook je eigen site bieden de mogelijkheid tot interactie met je doelgroep. Je kunt nieuwe dingen proberen en inspelen op trendy onderwerpen, vragen naar de laatste nieuwtjes en tips en humor gebruiken.

Vertel daarnaast verhalen. Over jezelf, maar laat ook de doelgroep zelf verhalen vertellen. En zorg ervoor dat verhalen echt en persoonlijk zijn. Zo heeft Foam in 2007 het Foam Lab opgericht. Hier krijgt een groep jongeren de mogelijkheid om experimentele en multidisciplinaire evenementen rondom fotografie voor hun leeftijdgenoten te organiseren. Jongeren zullen zich waarschijnlijk meer met deze evenementen identificeren.

Zorg ervoor dat je gedeeld wordt

Zorg ervoor dat de doelgroep jouw campagne of boodschap kan delen. Dit kan, maar hoeft niet per se op sociale media te zijn. Wanneer de campagne aanspreekt, zullen jongeren ook de website bezoeken en er met hun vrienden over praten. Een voorwaarde is dat de boodschap aanspreekt en de moeite waard is om te delen. Jongeren delen bijvoorbeeld omdat ze de eerste zijn of omdat ze het cool vinden en zichzelf ermee kunnen profileren onder vrienden en bekenden.

Behoud de doelgroep

Met alleen een goede campagne ben je er nog niet. Om ervoor te zorgen dat je relevant blijft, moet je ervoor zorgen dat je jongeren betrokken houdt bij jouw organisatie.

Eén bezoek is leuk, maar zonde van de investering. Je wilt dat jongeren zich aan jouw organisatie binden, dus investeer daarom in een relatie op de lange termijn. Ook voorstellingen, concerten of exposities in de toekomst kunnen interessant zijn voor deze doelgroep. Blijf ze daarom betrekken in jouw campagnes. En laat de doelgroep af en toe zien en voelen dat ze gewaardeerd worden door bijvoorbeeld een klein cadeautje of een bedankje te versturen via email of social media. 

Toon lef  

Dit misschien wel het belangrijkste: laat zien dat je niet bang bent om out-of-the-box te denken. Verras je doelgroep!