De marketingcampagne van de tentoonstelling Blikvangers

Een blik op de uitgebreide collectie van het Nationaal Archief

blikvangers
#Campagne
10 jun 2015

Een archief en een inspirerende fototentoonstelling: dat zijn niet twee dingen die men vaak direct naast elkaar plaatst. Het Nationaal Archief doet dat wél.

Door de redactie

Fotografie

Nationaal Archief

Met de tentoonstelling Blikvangers wilde het archief zichzelf op de kaart zetten als culturele instelling. Met de marketingcampagne rond Blikvangers nam de organisatie deel aan de Gouden Struis 2015.

Het Nationaal Archief heeft met 15 miljoen foto’s de grootste fotocollectie van Nederland. Iets wat veel mensen niet weten. De collectie gaat terug tot 1847 en bevat onder andere bijzondere foto’s van Alexandrinne Tinne, een van de eerste vrouwelijke Nederlandse fotografes. Daarnaast bevat de collectie foto’s van Robert Capa, de grondlegger van de oorlogsfotografie en Pieter Oosterhuis, pionier van de Nederlandse fotografie. De collectie is dus niet alleen groot, maar ook groots!

Blik in de collectie

Tijd om daar iets aan te doen. Met de tentoonstelling Blikvangers, de eerste tentoonstelling in eigen huis, wil het Nationaal Archief een indruk geven van de diversiteit en rijkdom van de fotocollectie. Met 450 foto’s laat Blikvangers Nederland en de rest van de wereld zien door de ogen van fotografen als Robert Capa, Eva Besnyö, László Moholy-Nagy, Cas Oorthuys en Ed van der Elsken. De tentoonstelling was te bezichtigen van 20 februari tot en met 12 juli 2015.

Maar er was meer te zien dan de 450 foto’s die tentoongesteld werden. Via Virtual Reality-bril Oculus Rift konden de bezoekers duizenden gedigitaliseerde foto’s bekijken.

Gelijktijdig vroeg het Nationaal Archief fotograaf des Vaderlands, Koen Hauser, om zich te laten inspireren door de tentoonstelling. De foto’s die hij aan de hand hiervan maakte waren later weer in de tentoonstelling te zien.

In the picture bij cultuurliefhebbers

De campagne was gericht op een breed publiek, dat op zoek is naar historische informatie of geïnteresseerd is in de Nederlandse geschiedenis. Dit zijn de mensen die al andere (historische) musea of monumenten bezoeken, maar bij wie het Nationaal Archief nog niet top of mind is. Daarnaast wil het Nationaal Archief fotografie-liefhebbers en toeristen trekken.

Gevarieerde tentoonstelling en programmering

De naam Blikvangers is gekozen door de enorme variëteit in de tentoonstelling. Het thema is niet foto’s met een bepaald onderwerp, maar fotografie in zijn geheel. De titel Blikvangers leent zich om mee te spelen. Niet alleen vangen de foto’s je blik, maar verwijst de titel ook naar hoe de fotografen hun blik hebben geworpen op de wereld om hen heen. In de campagne is ook letterlijk gefocust op het woord ‘blik’. Het campagnebeeld was niet alleen te zien op posters, stickers en bierviltjes, maar ook letterlijk op blikken.