De campagne van Stedelijk Museum Amsterdam

Geïntegreerde online en offline campagne ‘The Image as Burden’

#Campagne
25 jun 2015

In september 2014 presenteerde het Stedelijk Museum Amsterdam de tentoonstelling ‘Marlene Dumas: The Image as Burden’. In dit artikel onthullen we de geheimen achter de succesvolle campagne die meedeed aan de Gouden Struis 2015.

Door de redactie

Het Stedelijk Museum Amsterdam deed met haar succesvolle campagne voor 'Marlene Dumas: The Image as Burden' mee aan de Gouden Struis 2015.
Fotografie

Flickr

The Image as Burden was de eerste grote solotentoonstelling van Dumas in Nederland in 20 jaar. Hier werd een overzicht getoond van het indrukwekkende oeuvre van Dumas met meer dan tweehonderd schilderijen en tekeningen, afkomstig uit privéverzamelingen en museale collecties uit de hele wereld.

Het Stedelijk Museum Amsterdam stelde een brede marketingcampagne op, offline en online, om het werk van Marlene Dumas bekendheid te geven bij een zo breed mogelijk publiek, nationaal en internationaal. De USP’s (Unique Selling Points) kwamen consequent in alle communicatie uitingen terug.

De campagne kreeg veel waardering, van zowel bezoekers als vakgenoten; het Tate Modern wilde de campagne zelfs kopiëren.

Meten is weten: wie is de doelgroep?

Het Stedelijk Museum wilde de doelgroep vanaf het begin af aan helder hebben. Daartoe stelde zij samen met onderzoeksbureau Motivaction de volgende doelgroependefinitie op:

  • Randstedelijke cultuurliefhebbers (50-plussers uit de Randstad en overige grote steden)
  • Jonge trendsetters (20­35 jaar, uit Amsterdam en directe omgeving)
  • Internationale toeristen
  • Educatief geïnteresseerden (families met kinderen, scholen, universiteiten)
  • Peers (de eigen organisatie en (vak)inhoudelijk betrokkenen als galeriehouders, kunstenaars enz.)

Door het mediagebruik van deze doelgroepen in kaart te brengen kon het Stedelijk Museum Amsterdam achterhalen hoe ze deze doelgroepen het beste kon bereiken. Ook is bekend welke doelgroep de grootste is en aldus de belangrijkste voor een breed publieksbereik. Dankzij uitgebreid productonderzoek was wist men verder welke producten (zoals welke werken of verhaallijnen) het beste passen bij de verschillende doelgroepen. Uit het doorlopend onderzoek wat het Stedelijk hiernaast uitvoert bleek dat er ook veel trouwe bezoekers zijn die goed via de eigen kanalen te bereiken zijn.

De offlinecampagne: een combinatie van betaald en gratis

Bij het ontwikkelen van de campagne heeft het Stedelijk Museum Amsterdam verschillende aspecten in ogenschouw genomen. De tentoonstelling werd geopend in september, tijdens de start van het culturele seizoen, want na de zomerpauze staat het publiek meer open voor nieuwe dingen, zo redeneerde het museum. Door de lange duur van de campagne kon ingezet worden op herhaaleffect. Daarnaast heeft het Stedelijk Museum bij het opstellen van andere campagnes een schema opgesteld dat de ideale campagne beschrijft; elke fase van voor- tot napret wordt, inclusief middelen en doelstelling, in kaart gebracht.