Jessie de Booij, docent bij Cultuurmarketing en digitale marketing- en strategieconsultant, benoemt drie grote doelen die belangrijk zijn bij het bedenken van content:
In dit artikel nemen we je mee in drie huidige trends in contentmarketing die je kan gebruiken om deze doelen te behalen.
Short form video’s zijn tegenwoordig een onmisbare vorm van contentmarketing. Met TikTok als snelst groeiend media platform en Instagram dat steeds meer prioriteit geeft aan verticale video’s is deze vorm duidelijk relevant. Deze video’s, die zowel bewegend beeld als geluid bevatten, zijn uitermate prikkelend en makkelijk te consumeren.
De 5 tot 60 seconden video’s kan je goed inzetten voor het vergroten van je bereik. “Veel social media platforms hebben algoritmes die korte video’s prefereren over foto’s of geschreven tekst,” vertelt De Booij. De aandachtspanne wereldwijd is tegenwoordig ontzettend laag, dit terwijl we juist veel en snel informatie moeten verwerken. Daarom werken relateerbare, korte video’s vaak goed en genereren ze als gevolg daarvan meer interactie, zoals likes, comments en shares.
Bij deze korte video’s focus je op een specifiek aanspreekbaar onderwerp, maar wijdt je hier niet lang over uit. Sterker nog, het liefste zo kort mogelijk. Bijvoorbeeld, Het Openluchtmuseum creëert opeenvolgende video’s over ‘‘ en ‘‘. Beide video’s zullen andere doelgroepen bereiken, maar gezamenlijk gunnen ze kort en krachtig bijna 30 duizend mensen een blik achter de schermen van het museum.
Het gaat er met short form video’s om dat je mensen bekend maakt met jouw organisatie en ze vervolgens betrokken houden. Een goede manier om dit te doen is bijvoorbeeld behind-the-scenes content. Mensen vinden het leuk om het gevoel te hebben dat ze mee worden genomen naar plekken of in verhalen waar ze normaal gesproken geen toegang tot hebben. Video’s hoeven geen groot productiebudget te hebben, maar moeten juist korte, leuke, interessante of aangrijpende momenten weergeven.
Uit de 9e editie van het Podcast Monitor Onderzoek van Markteffect blijkt de populariteit van podcasts: anno juni 2023 luisterden bijna 7 miljoen Nederlanders weleens. Het is dé manier van content consumeren voor de multitaskende bezoeker. Naast het gemak voor de luisteraar is de productie en postproductie van podcasts ook relatief eenvoudig.
Podcasts kunnen voor meerdere doelen worden ingezet, maar in de culturele sector zien we vaak dat het gebruikt wordt om de cultuur van een organisatie te versterken en beter te leren kennen of een specifiek nichepubliek te bereiken. Een duur van 15 tot 60 minuten biedt voldoende ruimte voor dit soort diepgaande inzichten. Wel is het belangrijk dat er een niche onderwerp wordt gekozen. Dit voelt soms tegenstrijdig omdat specifieke onderwerpen vaak gelijk staan aan een minder groot bereik. Desondanks zijn podcasts een hele goede manier om binnen jouw expertise een heel sterk product neer te zetten.
Culturele organisaties zitten daarnaast vol met interessante mensen die hun expertise kunnen delen. Een mooi voorbeeld van een culturele podcast de is vierdelige serie ‘‘ van het Joods Museum, waar het levensverhaal van Heinz Keijser wordt verteld aan de hand van verzamelde rammelaars die destijds tentoongesteld werden. Ondanks de specifieke focus heeft deze podcast een heel groot bereik. Het Joods Museum en het Joods Cultureel Kwartier bieden achtergrondinformatie over de collectie op een persoonlijke en laagdrempelige manier die bij luisteraars een gevoel van verbondenheid creëert.
Dergelijke verbondenheid door middel van podcasts maakt dat mensen geïnvesteerd raken in jouw organisatie wat weer zorgt voor die benieuwd zijn naar wat je nog meer te bieden hebt.
Artificial Intelligence (AI) wordt volgens Jessie de Booij beschouwd als onlosmakelijk verbonden met de toekomst van contentmarketing. Sinds de openbaarstelling van ChatGPT in 2022 is het contentmarketinglandschap veranderd: je kunt supersnel data analyseren en je hebt altijd toegang tot een spelling- en grammaticachecker. Hoewel er soms angst is bij copywriters en visuele ontwerpers om vervangen te worden, kan een AI op alle vlakken en ook voor hen een waardevolle tool zijn bij het efficiënt creëren en beheren van marketingcontent.
In een sector waar de marketing- en communicatieafdelingen vaak niet uitgebreid zijn, kan AI de efficiëntie verhogen en de hoeveelheid content vergroten door routinetaken over te nemen. ChatGPT kan bijvoorbeeld helpen met het opdoen van ideeën of het herformuleren van nieuwsbrieven. Visuele AI tools zoals Midjourney en DALL-E kunnen visuals genereren die direct bruikbaar zijn of helpen met inspiratie opdoen voor grotere projecten. In het artikel , waar we verder ingaan op welke tools je voor welke doeleinden kan gebruiken, is bijvoorbeeld een omslagfoto gebruikt die met AI-tool Midjourney is gemaakt.
In onze sector is het spannend om stappen te nemen richting het gebruiken van AI vanwege vertrouwensproblematiek. Het gesprek gaat al snel over plagiaat, auteursrecht en creatief werk wegnemen van contentmakers. Dit neemt niet weg dat er veel positieve aspecten zijn aan het gebruiken van AI die het creatieve proces kunnen ondersteunen. “Het gaat in mijn ogen bij content om de symbiose tussen menselijke creativiteit en technologische efficiëntie. Gebruik AI daarom als jouw assistent, niet als vervanger voor contentcreatie,” voegt De Booij hier aan toe. Het is aan ons om er ethisch en verantwoord mee om te gaan.
Deze trends bieden cultuurmarketeers nieuwe kansen om een blijvende indruk te maken op hun bezoekers en proactief in te spelen op de wensen van deze doelgroep. De wereld van contentmarketing is er een die constant verandert. Je bent altijd bezig met nieuwe manieren vinden om in te spelen op huidige trends. Wil je meer weten over het juist gebruiken van verschillende vormen van contentmarketing anno 2024? Meld je dan aan voor de van Cultuurmarketing met docent