Personeel, Programma, Partners & Publiek onlosmakelijk verbonden

Diversiteit en inclusie: niet alleen een marketingvraagstuk

#Inclusiviteit
21 mrt 2022

Hoe divers en inclusief zijn culturele organisaties in Nederland en Vlaanderen? Marketeers uit de sector vertellen over de huidige focus en de grootste obstakels op weg naar verbetering. 

Door Patricia Liplijn
werkzaam bij Cultuurmarketing
Patricia is bij Cultuurmarketing verantwoordelijk voor de ontwikkeling van programma’s, marketing en digitale projecten.
Fotografie

Fauxels (Pexels)

In de afgelopen jaren is er in toenemende mate aandacht voor de verscheidenheid aan mensen in de samenleving. Het bewustzijn dat niet iedereen gelijke kansen en mogelijkheden heeft, is daarbij groeiende. Uit onderzoek blijkt daarnaast dat culturele diversiteit op de werkvloer er juist voor zorgt dat bedrijven vernieuwender, creatiever en beter in staat zijn om problemen op te lossen. Naast beter presterende teams is er ook vaker sprake van een grotere afzetmarkt en meer omzet. Redenen genoeg voor de cultuursector om de sector meerstemmiger en toegankelijker te maken en de thema’s diversiteit en inclusie (D&I) steeds vaker te agenderen.

In Nederland sloegen verschillende brancheverenigingen de handen ineen en herschreven eind 2019 de Code Culturele Diversiteit naar de breder omvattende Code Diversiteit & Inclusie. Samen met de Fair Practice Code en Governance Code Cultuur vormen zij handvatten voor een gezonde, relevante en veerkrachtige cultuursector en worden ingezet bij de beoordeling van subsidieaanvragen. In Vlaanderen geven Kunstenpunt, Sociaal Fonds Podiumkunsten en deBuren sinds 2021 door middel van de reeks ‘Cultuur intercultureel’ gezamenlijk aandacht aan interculturaliseringsprocessen (een meer gangbare term in Vlaanderen dan D&I).