10 tips om digitale toegankelijkheid te verbeteren

Europese toegankelijkheidswet: 10 tips voor marketeers

#Inclusiviteit
28 jan 2025

Toegankelijkheid speelt een steeds grotere rol, ook digitaal. Als cultuurmarketeer kun je het verschil maken door digitale diensten af te stemmen op een divers en inclusief publiek.

Door Delphine Dop

Fotografie

Fotocredit: Amélie Mourichon (Unsplash)

In Europa hebben meer dan 87 miljoen mensen een beperking, bijna één op de vijf Europeanen. Om de toegankelijkheid voor deze groep te verbeteren, stelt de Europese Toegankelijkheidswet eisen aan digitale producten en diensten. Deze moeten voldoen aan inclusieve normen. Hoewel de wet al in 2019 door de Europese Unie werd aangenomen, hebben lidstaten deze pas in 2022 omgezet in nationale wetgeving. De handhaving van de wet start in 2025.  

Vanaf 28 juni 2025 gelden nieuwe toegankelijkheidseisen voor onder andere openbaar vervoer, bankdiensten, computers, tv’s, e-books en e-commerce. Deze maatregelen zijn speciaal bedoeld om mensen met een visuele beperking en mensen die doof of slechthorend zijn beter te ondersteunen.