TikTok: the next big thing?

Event
21 april 2021 (10:00 - 11:30)

TikTok kende in 2020 een ongekende groei van 149% aan gebruikers in Nederland. Maar welke beloftes brengt dit sociale medium met zich mee voor de cultuursector in 2021?

Startdatum: 21 april 2021 (10:00 - 11:30)
Locatie: online via Zoom
Ledentarief (excl. BTW)
€ 25
Regulier tarief (excl. BTW)
€ 45

Dit evenement is al geweest. De Cultuurmarketing redactie schreef een verslag  over wat er tijdens het evenement is behandeld.

TikTok is de internationale adaptatie van de Chinese app Douyin. 4,5 miljoen Nederlanders gebruiken TikTok maandelijks en 836.000 dagelijks. Het sociale medium wordt met name (maar ook zeker niet uitsluitend!) gebruikt door Gen Z en jonger.  Centraal staat het delen van korte videocontent van maximaal 60 seconden, vaak rondom playback- en danschallenges. Ook lanceerde TikTok onlangs de campagne #lerenoptiktok en pionieren steeds meer culturele organisaties met het medium.

Ben je benieuwd naar de werking van de app en wil je meer weten over kansrijke content voor de cultuursector? In dit online event word je door 3 ervaringsdeskundigen bijgepraat over de ins en outs van TikTok, zodat je na afloop beter weet of je dit kanaal wilt toevoegen aan jouw social media mix. Daarbij bespreken we ook kort de negatieve berichtgeving rondom TikTok, want hoe zit het met de schending van privacy- en consumentenrechten en de bescherming van minderjarigen op het platform?

Aanwezig bij deze sessie zijn TikTok-creator Lisanne Dijkstra (300k volgers) over het maken van succesvolle content, TikTok-expert Joey Scheufler (PRAPPERS Media Group) over de mogelijkheden van TikTok voor merken en Julie van Groesen en Sam Houben (content creative en growth hacker bij Rijksmuseum) over de manier waarop het museum in de afgelopen maanden heeft geëxperimenteerd met dit nieuwe kanaal. 

Aanmelden

Jouw vragen kan je tijdens de sessie stellen via de chat of video. Als je dat niet wilt, ben je zelf niet zichtbaar tijdens dit online event. De opname wordt na afloop beschikbaar gesteld aan de deelnemers. De tarieven voor deelname zijn exclusief BTW:

meld je aan

Sprekers

Lisanne Dijkstra (24) is afgestudeerd aan de theateropleiding ArtEZ. Afgelopen mei begon zij een persoonlijk TikTok-account, met ondertussen meer dan 300.000 volgers, waar zij zich theatraal op uitleeft. Voor de coronacrisis heeft zij in meerdere voorstellingen mogen spelen en meegedaan aan het RTL4 programma The Talent Project.

Joey Scheufler is TikTok-expert en oprichter van Prappers Media Group: een mobile-first marketing agency dat is uitgegroeid tot Nederlandse marktleider in TikTok marketing en het grootste TikTok influencer agency van Nederland. Klanten zijn o.a. Rijksoverheid, Sony Music, Netflix, Squla, DPG Media en nationale- en internationale artiesten.

Julie van Groesen werkt bij het Rijksmuseum als content creative. Het Rijksmuseum vertelt niet alleen in het museum, maar ook via de vernieuwde website en social media kanalen het verhaal van 800 jaar Nederlandse kunst en geschiedenis. Om een jongere doelgroep te bereiken is het museum in TikTok gedoken. En met succes: terwijl er gaandeweg ontdekt wordt wat er wel en niet werkt, heeft het museum in korte tijd 70.000 volgers aan zich weten te binden en zijn sommige TikTok’s meer dan een miljoen keer bekeken.

Sam Houben is afgestudeerd als Toegepast Psycholoog en sinds december Growth Hacking trainee bij het Rijksmuseum. In het traineeship van Sam staan cijfers centraal en draagt zij bij aan de groei van TikTok.

Alvast meer weten?

Social media marketeer Jasmine Watt legt in een TikTok uit waarom het medium zoveel potentie heeft:

The impact of the pandemic & future of social media

@jazybdazyReply to @clarebates2 #futureofsocialmedia #socialmediatips #predictions♬ original sound – jazybdazy