Zoekmachine-optimalisatie: SEO

workshop SEO voor culturele organisaties
Workshop
1 trainingsdag, 14 mei 2024

In deze workshop leer je de belangrijkste principes van SEO toe te passen op jouw website en ga je met een stappenplan voor jouw organisatie naar huis.

Startdatum: 14 mei 2024 (10:00 - 16:30)
Locatie: Utrecht
Regulier tarief (excl. 21% btw)
€ 609
Ledentarief (excl. 21% btw)
€ 359

In deze workshop over SEO (Search Engine Optimization) leer je over de beste strategieën om online goed vindbaar te zijn én te blijven. Google verandert namelijk regelmatig het algoritme, maar de basisprincipes blijven grotendeels gelijk. 

Tijdens deze workshop krijg je handvatten om de juiste tactiek te bepalen om content van jouw culturele instelling onder de aandacht te brengen. Het is bijvoorbeeld niet de beste strategie voor culturele organisaties om te scoren op zoekwoorden over een bepaalde artiest of maker: bij populaire artiesten is er zodanig veel concurrentie aanwezig dat het lastig is om op korte termijn een hogere positie te verkrijgen. Bij makers in de niche kan je jezelf afvragen of het zin heeft om te investeren in SEO, omdat hier weinig zoekverkeer op aanwezig is. 

Tijdens de workshop ga je aan de slag met een effectieve strategie die past bij jouw doelstellingen. Goed om te weten is dat SEO niet alleen een technisch vakgebied is: content en gebruiksvriendelijkheid van je website zijn minstens zo belangrijk. Daarom leer je ook meer over copywriting en een goede navigatiestructuur van jouw website.

Inhoud

De volgende onderwerpen maken deel uit van het programma:

  • Wat houdt SEO in?
  • SEO vs. SEA: wat gebruik je waarvoor?
  • Hoe bepaal je de (beste) zoektermen waar jij op gevonden wil worden?
  • De navigatiestructuur van jouw website
  • Het optimaliseren van copy en content
  • Wat kan je webbouwer voor je betekenen?
  • Tools om de resultaten van SEO te meten en te monitoren

Let op: deze workshop richt zich op het verbeteren van de vindbaarheid in de organische (oftewel onbetaalde) resultaten van Google. Dat betekent dat adverteren via Google Ads/Grants (SEA) slechts beperkt aan bod komt.

Praktische details

Datum:
dinsdag 14 mei 2024 (10:00 – 16:30 uur)

Locatie: ILFU in Utrecht

Studiebelasting: 6,5 uur aan lesuren en ca. een half uur huiswerk

Investering:
609 euro (excl. 21% btw) voor niet-leden (word lid en profiteer van korting)
359 euro (excl. 21% btw) voor leden

De prijzen zijn inclusief vegetarische lunch en consumpties.

Let op: voor aanvang van deze training ontvang je een intake waarin je je verwachtingen en vraagstukken kan inbrengen. Daarom adviseren we je voor 8 april 2024 aan te melden. Het is op deze datum niet mogelijk de training online te volgen.

meld je aan

Doelgroep

Deze workshop is geschikt voor junior en medior marketing- en communicatiemedewerkers, werkzaam in de Nederlandse of Vlaamse culturele sector, die de online vindbaarheid en conversie van hun website willen verbeteren. Het gebruiken van het CMS van je website en basiskennis van Google Analytics wordt aangeraden. De workshop richt zich op de basis van een effectieve SEO-strategie: we raden de workshop niet aan voor gevorderden.

Docent

De workshop wordt gegeven door Jaap Schepers. Jaap is mede-eigenaar van Afdeling Online: een online marketingbureau dat zich richt op zowel de culturele als de commerciële sector.

 

Ervaringen van deelnemers

zzp'er
Katja van Nus
Lesstof waarmee je je online aanwezigheid naar een hoger plan kunt tillen, die je bovendien meteen in praktijk kunt brengen!
ISH Dance Collective
Mascha Dammers
Heldere uitleg en een fijne docent. Deze training is zeker aan te raden voor iedereen die er voor wil zorgen dat zijn website beter gevonden wordt in Google.
Podium Hoge Woerd
Marianne ter Avest
Een fijne cursus met een heldere uitleg, je gaat ook echt aan de slag met je eigen pagina waardoor je meteen de vruchten plukt van deze SEO cursus.